Kaipauksen kynttilät syttyvät pyhäinpäivänä

Pyhäinpäivänä 4.11. hautausmaat täyttyvät tuhansista kynttilöistä, kun ihmiset muistavat edesmenneitä läheisiään.
hautausmaa_THUMB.jpg

Hautausmaiden lisäksi kirkoissa muistetaan kuluneen vuoden aikana kuolleita seurakuntalaisia sekä luetaan heidän nimensä ja sytytetään muistokynttilät. Omaisella on oikeus kieltää läheisensä nimen julkaiseminen.

Ylösnousemuskappelissa järjestetään pyhäinpäivän hartaus klo 14. Kärsämäen kappelissa on avoimet ovet klo 14-17. Pyhän Katariinan kirkossa päivystää pappi klo 10-19. Pyhäinpäivän hartauksia järjestetään kirkoissa seuraavasti: klo 16 Pyhän Katariinan kirkko ja Martinkirkko, klo 17 Mikaelinkirkko, Kaarinan kirkko ja Maarian kirkko, klo 18 Henrikinkirkko, Tuomiokirkko ja Piikkiön kirkko. Turun ruotsalaisen seurakunnan hartaustilaisuus pidetään Ylösnousemuskappelissa klo 15.30.

Jos omaisen hauta sijaitsee kaukana tai hankalan matkan päässä, kynttilän voi viedä myös muualle haudattujen muistomerkille, jollainen on kaikilla Turun ja Kaarinan hautausmailla. Turun hautausmaalla muistopaikkana on jo pitkään palvellut Menneitten sukupolvien muistomerkki pienellä aukiolla Vanhan hautausmaan keskellä. Katariinan hautausmaalla muistokivi ja Paattisilla maahan upotettu risti ovat sankarihautojen vieressä. Maarian kirkkomaalla muistopaikka on pystytetty pääportin oikealle puolelle ja Maarian keskisellä hautausmaalla kappelin läheisyyteen. Kärsämäen hautausmaalla muistopaikka löytyy muistolehdon ja kappelin välistä. Kakskerrassa muistopaikka on pääportilta vasemmalle, ja Kuusiston hautausmaalla muistopaikaksi pystytetty valurautaristi on kirkon pääsisäänkäynnin edessä. Piikkiössä muistelupaikka on kirkon länsipuolella. Kynttilöitä voi viedä myös viiteen muistolehtoon.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 30.10.2017 / MS)

Mon Oct 30 15:10:04 EET 2017