Bachin urkuteokset XIV/XIV - viimeisen kerran Turun tuomiokirkossa

Reformaation merkkivuosi aloitti Turun tuomiokirkossa vuosi sitten huikean konserttien sarjan, jossa urkuri Markku Hietaharju esittää Turun tuomiokirkon uruilla koko Johann Sebastian Bachin urkutuotannon. 21 konsertin suururakka on nyt lähes valmis.
Turun tuomiokirkon urut. Kuva Jussi Vierimaa.

Sarjan viimeisessä konsertissa esitettävän kokoelmansa Clavierübung III Bach sävelsi Leipzigin reformaation 200-vuotisjuhlallisuuksiin vuonna 1739. Konsertti alkaa Tuomiokirkossa tiistaina 31.10. klo 18.

Monumentaalinen kokoelma Clavierübung III koostuu suuresta Preludista ja fuugasta Es-duuri, 21 koraalisävellyksestä ja neljästä duetosta.

Tuomiokirkon nuorisokuoro TCYC laulaa teoksen koraalit. Selloa soittaa Katja Kolehmainen.

Teoksen esityspäivänä tulee kuluneeksi päivälleen 500 vuotta reformaation syntyhetkeksi lasketusta teesien naulaamisesta Wittenbergissä. Konsertissa piispa Kaarlo Kalliala​ lukee Lutherin tekstejä.

J.S.Bachin Urkuteokset XIV/XIV: Clavierübung III Turun tuomiokirkossa tiistaina 31.10. klo 18-20.30. Piispa Kaarlo Kalliala lukee Lutherin tekstejä. Urut Markku Hietaharju. Koraalit Tuomiokirkon nuorisokuoro TCYC, johtajanaan Anu Åberg. Sello Katja Kolehmainen. Vapaa pääsy. Ohjelma 10 €. Konsertin kesto on 2,5 h.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 26.10.2017 / MV)

Thu Oct 26 11:43:00 EEST 2017