Kätkettyjä taikaesineitä, reformaation kansanuskoa – yleisöluento Turun tuomiokirkossa 30.10.

Reformaation merkkivuoden päättävällä Reformaatioviikolla Turun tuomiokirkossa jatkuu Turun yliopiston yleisöluentosarja reformaation vaikutuksesta kulttuuriin ja kirkkoon.
Luennolla Tuomiokirkossa

Syksyn toisella luennolla maanantaina 30.10. FT Sonja Hukantaival Turun yliopistosta kertoo reformaatioajan kansanuskosta ja kätketyistä esineistä osana sitä. Noin puolentoista tunnin luento alkaa Tuomiokirkossa klo 17. Luennolle on vapaa pääsy.

Elämään on kuulunut erilaisia taikoja varmistamaan karjan menestyminen, sadon kasvu ja ihmisten terveys. Erityisesti rakennuksiin kätkettyjä esineitä, joiden tarkoitus on usein ollut suojella taloa, löytyy toisinaan arkeologisilla kaivauksilla. Luennolla kerrotaan, minkälaisia löytöjä on tullut esiin reformaatioajalta. Hukantaival peilaa reformaatioajan löytöjä aikaisempien ja myöhempien aikojen löytöihin sekä pohtii muutoksia ja jatkuvuutta perinteissä.

Luentosarjan järjestää Keskiajan ja uuden ajan alun tutkimuksen keskus Turun yliopistossa (TUCEMEMS).

Kätketyt taikaesineet – Reformaatioajan kansanuskoa arkeologian silmin. FT Sonja Hukantaival luennoi TUCEMEMsin Studia generalia -sarjassa Turun tuomiokirkossa Reformaatioviikon maanantaina 30.10. klo 17-18.30. Vapaa pääsy. Luentosarja jatkuu vielä 20.11.

LUENTOSARJA JATKUU

20.11.2017 FT dosentti Raisa Toivo (Turun yliopisto): Luterilaisuus, katolisuus, taikuus ja sietämisen politiikka: elettyä uskoa 1600-luvun suomalaisten käytännössä.

LISÄTIETOJA LUENTOSARJASTA

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 25.10.2017 / MV)

Wed Oct 25 08:59:01 EEST 2017