Kirkkovaltuustolle esitetään neljää seurakuntaa

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto päätyi äänestyksen jälkeen viemään esityksen neljästä suomenkielisestä seurakunnasta yhteiselle kirkkovaltuustolle. Kirkkovaltuusto kokoontuu päättämään seurakuntajaosta 26. lokakuuta.
Ristimäen muinainen kirkonpaikka Kaarinan Ravattulassa.

Seurakuntayhtymän ja Turun ja Kaarinan seurakuntien tulee jättää lausuntonsa Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin aloitteesta lokakuun loppuun mennessä. Kapitulin aloite on, että Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä muodostuisi jatkossa neljästä suomenkielisestä ja yhdestä ruotsinkielisestä seurakunnasta.

Seurakuntayhtymän kirkkoneuvoston pohjaesitys neljästä suomenkielisestä seurakunnasta voitti äänestyksen puheenjohtajan äänen ratkaistessa.

Torstaina kokoontuneen kirkkoneuvoston Piikkiön seurakunnan jäsen Mirjo Kanervavuori teki kokouksessa vastaesityksen, joka sai kannatusta. Vastaesityksen mukaan niiden seurakuntien, jotka haluavat säilyä itsenäisenä, tulisi voida niin tehdä. Äänestys päättyi 5-5 Turun ruotsalaisen seurakunnan edustajan äänestäessä tyhjää. Näin puheenjohtajan ääni, joka meni pohjaesitykselle, ratkaisi äänestyksen. Mirjo Kanervavuori Piikkiöstä, Heikki Knuuti Martista, Päivi Salminen Katariinasta ja Helmi-Riitta Toivari Tuomiokirkkoseurakunnasta sekä Auvo Heikkilä Paattisten seurakunnasta jättivät pykälään eriävän mielipiteensä.

Tuomiokapituli käsittelee seurakuntayhtymän ja seurakuntien lausunnot vielä tämän vuoden puolella. Kirkkohallituksen päätös saataneen tammikuun 2018 lopulla.

Torstain 12. lokakuuta kirkkoneuvostossa valittiin myös henkilö uuteen lakimiehen virkaan. Valituksi tuli Kaarinasta kotoisin oleva oikeustieteen kandidaatti Susanna Sarvanto-Hohtari.

Kuvassa Ristimäen muinainen kirkonpaikka Kaarinan Ravattulassa. Seurakuntien rakennemuutos saattaa tuntua ikuisuusaiheelta, mutta kristinuskon historiassa muutama vuosi on kuin päivä. 1100-luvulla seurakuntajako ei vielä ollut ajankohtainen.
Kuva Turun ja Kaarinan kirkkoja esittelevästä videosta, jonka on kuvannut Jussi Vierimaa.

(Seurakuntayhtymän viestintä 12.10.2017 / PH)

Thu Oct 12 19:39:01 EEST 2017