Ideat lähtevät seurakuntalaisilta: Ensimmäinen MIEHET ja LUONTO-tapahtuma 26.10.

Ideat lähtevät seurakuntalaisilta!

Mies, onko lähelläsi ihmisiä, joiden kanssa voit puhua elämästä syvällisemmin? Kaipaatko keskustelua muiden miesten kanssa, jotka ovat kokeneet jotakin menetystä, epäonnistumista tai muuta koskettavaa ja pysäyttävää? Pidätkö luonnosta ja siellä liikkumisesta? Jos kaipaat keskustelua, vaikka vähänkin, se riittää. Erätaitoja ja -kokemusta ei tarvitse olla, kiinnostus riittää. Tervetuloa mukaan!

Heinänokan laavu

"Hei, olen reilu nelikymppinen turkulainen perheenisä, jota elämä on omalla tavallaan ”mankeloinut” ja koetellut. Olen käynyt läpi prosessin, jonka aikana olen joutunut ja saanut kohdata hyvin laaja-alaisesti elämääni ja sen vaiheita. Olen pohtinut syitä ja seurauksia, pettymyksiä ja onnistumisia sekä arvoja ja elämäntapaani. Koen havahtuneeni ja olen alkanut muodostaa uudenlaista elämän suuntaa toisenlaisiin arvoihin nojaten. Aloin orastavasti jo useita vuosia sitten kaivata ympärilleni ihmisiä, joiden kanssa voisin avoimesti ja syvällisesti keskustella tällaisista asioista. Hieman yli vuosi sitten kaipuu tällaiseen viitepiiriin voimistui. Nyt kaipaan rehtiä, avointa ja syvällistäkin keskustelua kokemuksista ja elämänmenosta.

En ollut sen kummemmin tekemisissä seurakunnan kanssa, mutta vaistosin, että se voisi olla suunta, jonka kautta tällaista samanhenkistä seuraa voisi löytyä. Aloin reilu vuosi sitten tiedustella seurakunnasta sopivia ryhmiä, mutta niitä ei oikein tuntunut löytyvän. Käytyäni useita keskusteluja eri seurakunnan ihmisten kanssa, minua kannustettiin perustamaan kaipaamani ryhmä. Sellaiselle kerrottiin olevan tarvetta. Ajatukseni olivat tervetulleita ja ne otettiin varsin lämpimästi vastaan. Aloin viemään asiaa aktiivisesti eteenpäin ja löysin Maarian Seurakunnasta Sinkkosen Karin. Hänkin oli heti sitä mieltä, että ideoimalleni ryhmälle olisi tarvetta. Ajatuksemme olivat yhteneväiset, ja aloimme puuhaamaan asiaa. Olemme päätyneet kokeilemaan ryhmän muodostamista. Rennosti ja ilman paineita, mutta hyvin odotuksin.

Omassa prosessissani luonto ympäristönä ja retkeily siellä ovat osoittautuneet aivan merkittäviksi asioiksi toipumisessa ja asioiden oivaltamisessa. Luonto on aina ollut lähellä sydäntäni ja olen tykännyt liikkua siellä. Työuran ja ruuhkavuosien vuoksi tuo minulle rakas ympäristö ja harrastus ovat jääneet vähemmälle. Kunnes nyt elämänmuutoksen myötä olen taas enemmän alkanut retkeillä ja liikkua luonnon rauhassa. Aito ja luonnollinen ympäristö poissa sisäilmasta ja rutiineista auttavat rentoutumaan ja rauhoittumaan. Näin ajatukset ja tunteet saavat vapaasti kulkea omaa kulkuaan ilman aikatauluja ja häiriötekijöitä. Ajatus on, että samanhenkinen porukka ja avoin tunnelma sekä luonto ja retkeily saataisiin yhdistettyä. Siksi haluamme kokeilla ryhmän kasaamista ja ensimmäistä tapahtumaa.

Minulla on kaikenlaisia ajatuksia ja ideoita erilaisista reiteistä ja kohteista, joihin voimme suunnata tulevaisuudessa. Ajatuksissani on myös monenlaisia aktiviteetteja ja teemoja tuleville retkille ja reissuille. Nyt toivon, että tämä yli vuosi sitten aloittamani asia alkaisi toteutua. Miehet, keskustelu, luonto ja retkeily."

Tero - Maarian seurakuntalainen

Ensimmäisen MIEHET JA LUONNOT- tapahtuman teemoina ovat ryhmän muodostaminen, toiminnan käynnistäminen ja tutustuminen. Tätä tehdään luontokävelyn, nuotiolla olon ja saunomisen merkeissä.

Tapahtuman pääajatus on kerätä samanhenkiset miehet yhteen, elämysten ja oivallusten pariin.

Paikka ja aika

Merellinen ja luonnonläheinen Heinännokan leirikeskus Turun Kakskerrassa. Torstai 26.10. klo 17 alkaen noin klo 22 saakka.

Ohjelma

Kävelylenkki luontopolulla ja meren rannassa. Nuotiolla oleilua, makkaran paistoa ja nokipannukaffet. Saunomista (ja uimista raikkaassa syysmeressä, jos haluaa), yhdessäoloa, vapaata keskustelua ja tutustumista.

Tarjoilut ja omat eväät

Seurakunta tarjoaa saunan, nuotiokahvit ja nuotiomakkarat sinappeineen. Halutessasi voit ottaa omia eväitä ja naposteltavia mukaasi. Emme suosi pannukahvia vahvempaa.

Varustus

Pukeuduthan lämpimiin ja sään mukaisiin vaatteisiin ja jalkineisiin, nuotiolla istuskelu on mukavaa ilman palelemista. Vettäkin voi ropsauttaa ja merituulikin saattaa olla seuranamme. Otathan mukaasi pyyhkeen sekä uimahousut jos aiot mennä mereen uimaan. Oma istuma-alustakin on hyvä ottaa mukaan.

Tapahtuma on osallistujille maksuton. Sitovat ilmoittautumiset 20.10. mennessä sähköpostilla osoitteeseen kari.sinkkonen@evl.fi. Mukaan mahtuu 10 henkilöä.

2017-10-11 08:44:00.0