Turun ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherraksi valittiin Mia Bäck

Turun ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherra on nimeltään Mia Bäck. Vaalissa hän sai 83 prosenttia äänistä.
miaback-web_S.jpg

Vaali pidettiin kahden ehdokkaan, vs. kirkkoherrana Turun ruotsalaisessa seurakunnassa toimineen teologian maisteri Mia Bäckin ja teologian tohtori, filosofian maisteri, pastori Robert Ojalan kesken. Bäck sai vaalissa 483 ääntä, joka vastaa 83 prosenttia äänistä. Robert Ojala sai 97 ääntä. Äänestysprosentti oli 8,1.

Turun ruotsalainen seurakunta valitsi edellisen kerran kirkkoherran maaliskuussa 2012, jolloin Björn Nalle Öhman tuli valituksi. Hän siirtyy eläkkeelle 1. joulukuuta.

Seurakunnan noin 9 000 jäsenestä äänioikeutettuja on noin 7 200. Turun ruotsalainen seurakunta kuuluu Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymään ja Porvoon hiippakuntaan.

Mia Bäck

Teologian maisteri Mia Bäck on syntynyt 1976, vihitty papiksi vuonna 2007 ja suorittanut pastoraalitutkinnon vuonna 2008 sekä seurakuntatyön johtamisen tutkinnon vuonna 2011. Bäck on toiminut Turun ruotsalaisessa seurakunnassa seurakuntapastorina, vs. kappalaisena ja vs. kirkkoherrana. Hän on Porvoon hiippakunnan hiippakuntavaltuuston jäsen ja Kirkon ruotsinkielisen työn keskuksen delegaation varapuheenjohtaja. Hän on myös toiminut Åbo Akademin teologisen tiedekunnan tiedekuntakappalaisena.

Kirkkoherran tehtävä on johtaa seurakunnan toimintaa. Hän huolehtii, että jumalanpalvelukset, saarnat, kirkolliset toimitukset, sielunhoito ja muu toiminta hoidetaan oikein. Kirkkoherra on seurakunnan työntekijöiden esimies ja seurakuntaneuvoston puheenjohtaja. Häneltä vaaditaan yhteistyökykyjä ja sitä, että hän huolehtii kaksikielisessä seurakuntayhtymässä ruotsinkielisten oikeuksista.

(Åbo svenska församling, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 8.10.2017 / RK)

2017-10-08 21:28:00.0