Tutkijoiden yö Tuomiokirkossa 29.9. klo 19-21

Tutkijat pohtivat elämää ja muutosta perjantai-iltana 29. syyskuuta klo 19-21 Turun tuomiokirkossa. Tapahtuma lähetetään virtuaalikirkossa osoitteessa virtuaalikirkko.fi

Turun tuomiokirkko syksyllä, ympärillä värikkäät puut

Tieteen päivät ja Tutkijoiden yö valloittavat syyskuun viimeisenä viikonloppuna kampusalueen. Molemmissa tapahtumissa tutkijat esittelevät työtään, tutkimustuloksia ja tutkimusmenetelmiä mielenkiintoisesti ja helposti ymmärrettävällä tavalla.

Varaslähtö Tutkijoiden yöhön: Sukella reformaation aikaan lisätyn todellisuuden avulla

Kello 18.00 lähtien voit tehdä tuomiokirkossa aikamatkan lisätyn todellisuuden Sanan seppä -sovelluksen avulla ja keskustella sovelluksen luoneiden tutkijoiden kanssa.

Tarinankerrontaa ja nykyteknologiaa yhdistävä Sanan seppä johdattaa reformaation aikakauteen digitaalisesti henkiin herätettyjen hahmojen avulla. Hahmot tulevat osaksi todellista fyysistä tilaa ja kertovat reformaation tarinaa kahdeksassa kohtauksessa eri puolilla Turun tuomiokirkkoa.Sanan seppää ovat olleet tekemässä Turun yliopiston Technology Research Center (nykyinen Tulevaisuuden teknologioiden laitos) sekä Suomen historian oppiaine.

Sovelluksen luoneet tutkijat ovat paikan päällä kertomassa lisätystä todellisuudesta ja opastamassa sovelluksen käyttöön.

Kello 19–21 tutkijat johdattavat yleisön kahteen suuteen aiheeseen: muutokseen ja elämään. Tapahtumapaikkana on Turun tuomiokirkko. Esitysten jälkeen yleisöllä on mahdollisuus keskustella tutkijoiden kanssa teemasta. Alustajina ovat:

Teemalla Elämä:

• Mistä kaikki sai alkunsa? Tähtitieteen emeritusprofessori Esko Valtaoja, Turun yliopisto
  • Kehittyykö elämän monimuotoisuus yhä? biodiversiteettiyksikön johtaja Ilari E. Sääksjärvi, Turun yliopisto
  • Teknologia ja me: muutammeko vai muuttuuko elämämme? vuorovaikutussuunnittelun professori Erkki Sutinen, Turun yliopisto

Teemalla Muutos:

• Onko jokainen ihminen enää arvokas? Kansainvälisen oikeuden professori Elina Pirjatanniemi, Åbo Akademi
  • Miten globalisaatio ja uusliberalismi muuttavat Suomen uskontojen maisemaa? Vertailevan uskontotieteen projektitutkija Marcus Moberg, Åbo Akademi
  • Kuinka kauan maapallo kestää ihmisiä? Maantieteen professori Jukka Käyhkö, Turun yliopisto

Tutkijoiden yö on osa Euroopan unionin kattavaa  Researchers Night -ketjua, johon osallistuu satoja tapahtumia eri puolilla Eurooppaa.

Tutkijoiden yön toista Turun tapahtumaa vietetään koko perheen voimin Turun normaalikoulussa. Tutkijoiden yön aikana tutkijat vierailevat myös muissa Turun seudun kouluissa ja lukioissa.

Molemmat tapahtumat luovat Turun yliopisto ja Åbo Akademi ja ne ovat yleisölle maksuttomia.

Forskarnatten i Åbo domkyrka, fredag 29.9, kl. 19–21

Forskarnatten i domkyrkan är en kväll med två övergripande teman. Forskarna inleder kring temat "liv" eller "förändring" ur sitt eget forskningsområdes synvinkel, efter det får publiken diskutera med forskarna om de olika ämnena. Inledarna talar finska.

Temat Liv:
  •  Esko Valtaoja, professor emeritus i astronomi (TY): Var fick allt sin början?
  • Ilari E. Sääksjärvi, biodiversitetsenhetens direktör (TY): Utvecklas livets mångfald fortfarande?
  • Erkki Sutinen, professor i interaktionsdesign (TY): Teknologin och vi: förändrar vi, eller förändras, våra liv?

Temat Förändring:
  • Elina Pirjatanniemi, professor i statsrätt och folkrätt (ÅA): Är varje människa värdefull längre?
  • Marcus Moberg, forskare i religionsvetenskap (ÅA): Hur förändrar globaliseringen och nyliberalismen Finlands religiösa landskap?
  • Jukka Käyhkö, professor i geografi (TY): Hur länge klarar jorden av människan?
Evenemanget är en del av europiska unionens Researchers Night-evenemang som arrangeras samtidigt på många ställen i Europa.

(Turun yliopiston, Åbo Akademin ja seurakuntayhtymän viestintä 28.9.2017 / PH)

2017-09-28 15:11:00.0