Yhteisveisuulla laulavan reformaation ytimiin - Keskiajan Turku Tuomiokirkossa 29.6.-2.7.2017

Virret vievät uudistuneen uskon ytimiin Keskiajan Turku Tuomiokirkossa –tapahtuman Yhteisveisuussa Tuomiokirkon Pormestarin kuorissa torstaina 29.6. klo 15. ”Laulavan reformaation” hengessä veisataan virsiä aina keskiajalta tähän päivään.
Vanhaa virsikirjaa.

Laulavista seurakuntalaisista koostuva ryhmä johdattaa laulamaan virsiä yhdessä, kukin äänellään muiden joukossa, ilman säestystä. Virsiä lauletaan muun muassa vuoden 1701 virsikirjasta ja virsien välissä kuullaan pieniä tiedollisia tarinoita. Virret juurruttivat reformaatiota suomalaisten mieliin.

”Me ’veisaamme reformaatiota’ ymmärtäen sen pieneksi osaksi pitkää kristillistä traditiota. Muistamme veisatessamme virren Lutheria vanhempaa historiaa”, kertoo yhteisveisaajien ryhmän puolesta Sirkka Ojanen.

”Kristillisen jumalanpalveluksen musiikin juuret ovat temppeli- ja synagogapalvelusten perinteissä. Psalmeja on laulettu jo alkukirkossa”, Ojanen muistuttaa.

Keskiajan Turku Tuomiokirkossa 29.6.-2.7. vie aikamatkalle reformaation alkuaikoihin. Yhteisveisuun lisäksi viikonloppu tarjoaa paljon muutakin mielenkiintoista. Iltakonsertit esittelevät kirkkomusiikin katolilaisia juuria, luterilaista reformaationajan musiikkia ja muun muassa juuri vuonna 1517 julkaistun nuottikokoelman.

Opastuskierroksilla perehdytään katedraaliin vuonna 1517. Kävelykierroksilla tutustutaan Mikael Agricolan elämään ja kaupunkiin, runotapahtumassa Agricolan runoihin ja ABC äänikirjassa teksteihin. Tapahtuma vie runoja ja musiikkia myös palvelutaloihin ja vanhainkoteihin.

Keskiajan Turku Tuomiokirkossa on osa Reformaation merkkivuotta 2017 Turussa.

Keskiajan Turku –kaupunkitapahtuma Vanhalla Suurtorilla, Turun tuomiokirkossa, Turun linnassa, Aboa Vetus & Ars Novassa sekä Rohan Tallien turnajaisissa vie tänä vuonna aikamatkalle vuoteen 1517 sekä reformaation alkuvuosikymmeniin 29.6.-2.7.2017.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 26.6.2017 / MV)

2017-06-26 09:48:01.0