Kun suuret purjelaivat saapuvat heinäkuussa, Turun tuomiokirkossa uivat kalat

Katseen luomakuntaan ja omaan sisimpään voi luoda heinäkuun lopulla Turun tuomiokirkossa. Kirkkoon tuodaan merellisessä hengessä Iktys-näyttely, jonka neljä akvaariota käyvät vuoropuhelua katsojan kanssa ja kertovat kristinuskosta ja aarteesta meressä ja taivaassa.
Kala akvaariossa

Näyttely sijoittuu samaan ajankohtaan, kun Aurajoen valtaavat upeat purjelaivat Tall Ships Races -tapahtumassa.

Tuomiokirkon kanttori Anu Åberg on akvaarioharrastajana ideoinut näyttelyn, jossa akvaariot toimivat ikkunana samaan tapaan kuin ikoni ortodoksisessa perinteessä. Yksi akvaario nostaa kysymyksiä luonnon ja merien tilasta, siitä, miten käy, jos luomakuntaa ei suojele. Näyttelyn nimiakvaariossa voi löytää kalasymboliikkaa, ja kasteeseen liittyvä akvaario muistuttaa kauneudesta ja puhtaudesta. Neljänteen akvaarioon on taas kätketty ihania aarteita.

Näyttelyn turvallisuus on huomioitu huolellisesti. Akvaariot sijoitetaan kirkon sivukappeleihin, joista niitä voi ihailla, muttei koskea. Ne on rakennettu yhteistyössä Turun Akvaariopisteen Jenni Ahtolan kanssa. Lapsille on kirkossa myös oma askartelupiste nimeltä ”Pietarin kalansaalis”. Lapset voivat askarrella kalaverkkoon pahvisen, omalla nimellä varustetun kalan.

Akvaarionäyttelyn avaa koko perheelle ja kaikenikäisille suunnattu konsertti Kun valas hotkaisi Joonan lauantaina 22.7. klo 22. Raamatun tarinan herättävät Tuomiokirkossa eloon Markku Hietaharju, urut ja Tuomiokirkon nuorisokuoro Turku Cathedral Youth Choir, jota johtaa Anu Åberg. Kertojana toimii näyttelijä Valtteri Roiha. Konsertin, uruilla esitettävän sadun, on säveltänyt Veli Kujala ja tekstin on laatinut Kaija Pispa. Kyseessä on vuonna 2012 valmistuneen teoksen laajennettu ja kuorolle sovitettu versio, joka nyt saa kantaesityksensä.

Näyttely on avoinna kirkon aukioloaikoina heti konsertin jälkeen aina elokuun alkuun eli 22.7.–1.8.2017. Huomioithan tullessasi kirkon muut tilaisuudet. Sekä näyttelyyn että konserttiin on vapaa pääsy.

Kun valas hotkaisi Joonan

Anna urkujen, kuoron ja kertojan tuudittaa sinut merelliseen tarinaan
Konsertti kaikenikäisille
lauantaina 22.7. klo 22 Turun tuomiokirkossa