Pax Navis avaa huviveneilykauden ja julistaa veneilyrauhan

Helatorstaina Ruissalon Telakalla järjestettävän Pax Navis -tapahtuman taustatahot muistuttavat huviveneilykauden käynnistyessä vastuullisen veneilyn, luonnon kunnioittamisen, hädässä olevien auttamisen ja muiden vesilläliikkujien huomioinnin tärkeydestä. Tapahtumaan voi osallistua vaikka omalla veneellä!

Tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestettävä Pax Navis -tapahtuma avaa huviveneilykauden Saaristomeren veneilyrauhan julistuksella ja vesilläliikkujien siunauksella. Tapahtuma järjestetään helatorstaina 25.5. klo 12–15 Ruissalon Telakalla, Turussa.

Rauhanjulistuksen lukee ja vesilläliikkujat siunaa kello 14 Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen. Rauhanjulistus muistuttaa vesilläliikkujia vastuullisen veneilyn, luonnon kunnioittamisen, hädässä olevien auttamisen ja muiden vesilläliikkujien huomioinnin tärkeydestä. Veneilyrauhan julistajan Ruissalon Telakalle kuljettaa ABSOaluksella Turun Meripelastusyhdistys.

Tutustu Ruissalon Telakkaan, sen historiaan ja Saaristomereen

Kaikille avoimen ja maksuttoman Pax Navis -tapahtuman aikana on rauhanjulistukseen osallistumisen lisäksi mahdollisuus osallistua Forum Marinumin järjestämille maksuttomille yleisökierroksille, joilla kerrotaan telakka-alueen historiasta ja käytöstä. Elävää musiikkia tapahtumassa tarjoilee menevä ja nuorekas Laivaston soittokunnan varusmiesyhtye.

Järjestäjien lisäksi paikalla tapahtumassa on Turun Merimieskirkon edustaja kertomassa Merimieskirkon työstä. Saaristomeren kansallispuiston edustaja jakaa tietoa kansallispuiston retkisatamista ja Pidä Saaristo Siistinä ry:n edustaja kertoo saariston jätehuoltotyöstä ja hankkeista muun muassa merten roskaantumista vastaan.

Ruissalon Telakalla on tapahtuman aikana yleisölle avoimet ovet Janne Petterssonin veneveistämöllä ja Seppä Kahiluodon takomossa.

Saavu mukaan omalla veneelläsi!

Huviveneilykauden avajaisiin voi luonnollisesti saapua myös omalla veneellä! Veneellä saapuvien tulee ilmoittaa saapumisestaan etukäteen, sillä laituripaikkoja on rajallisesti. Ilmoittautumislomake löytyy tapahtuman verkkosivuilta. Laituripaikka tapahtuman aikana on maksuton.

Tapahtuman pääjärjestäjät ovat Saaristomeren Suojelurahasto, Ruissalon Telakka ja Mikaelinseurakunta. Tavoitteena on, että Pax Navis muodostuu laajan toimijajoukon jokavuotiseksi yhteiseksi tapahtumaksi, joka yhdistää Saaristomerellä huviveneilevät, liikkuvat ja Saaristomeren tilasta huolta kantavat.

Pax Navis -logo

Pax Navis -verkkosivutLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Pax Navis, Turun Mikaelinseurakunta 18.5.2017 / RK, TH)

Thu May 18 14:59:01 EEST 2017