Osallistu rauhankävelylle perjantaina 19.5.

Tule mukaan uskontojen yhteiselle rauhankävelylle Logomosta
Tuomiokirkkotorille! Kävelylle voi lähteä Logomosta perjantaina klo 17.30 tai liittyä matkan varrelta.

Yhdessä käsi kynkkää kävelemässä uskontojohtajat, mukana piispa Kaarlo Kalliala ja Kirkkopäivien järjestäjiä.

Rauhankävelyllä kieltäydytään vastakkainasettelusta ja vihapuheesta. Samalla halutaan osoittaa, että erilaiset uskonnolliset yhteisöt voivat elää sovinnossa rinnakkain ja rakentaa yhdessä turvallisempaa ja parempaa Turkua, Suomea ja Eurooppaa.

Ei vastakkainasettelulle ja vihapuheelle

Rauhankävelylle osallistuu piispa Kaarlo Kalliala, eurooppalaisia uskontojohtajia, eri uskonnollisten yhteisöjen edustajia, yhteiskunnallisia vaikuttajia, Turun kaupungin edustajia ja kaupunkilaisia. Kokoontuminen alkaa klo 17.30 ja kävelijät lähtevät Logomosta klo 17.45.

- Uskontojen rauhankävelyllä irtisanoudutaan vastakkainasettelusta ja vihapuheesta. Se osoittaa konkreettisesti, että eri uskontojen edustajat voivat kulkea yhdessä ja että erilaiset uskonnolliset yhteisöt voivat elää sovinnossa rinnakkain, sanoo piispa Kaarlo Kalliala.

Kävely päättyy Tuomiokirkkotorille, jossa lyhyet tervehdyspuheenvuorot käyttävät arkkipiispa Kari Mäkinen, presidentti Tarja Halonen, Turun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Seppo Lehtinen, Euroopan uskontojohtajien neuvoston puheenjohtaja Jehangir Sarosh sekä Suomen islamilaisen yhdyskunnan imaami Anas Hajjar. Tuomiokirkkotorilla esiintyy kaarinalainen nuorisokuoro KaMu.

Euroopan uskontojohtajien neuvosto (European Council of Religious
Leaders, ECRL) kokoontuu ensimmäistä kertaa Suomessa 17.–19.5.2017. Mukana on 35 eurooppalaista eri uskontokuntien edustajaa.

Osa Kirkkopäivien ohjelmaa

Rauhankävely on osa Turun ekumeenisten Kirkkopäivien ohjelmaa. Sen järjestävät Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, Turun arkkihiippakunta, Turun kaupunki, USKOT-foorumi, Turun ortodoksinen seurakunta, Turun juutalainen seurakunta, Turun islamilainen yhdyskunta, Turun Islam keskus ry, Turun Bosnjakien Islam-yhdyskunta, Suomen vietnamilaisten buddhalaisten yhdyskunta, Suomen Buddhalainen Unioni, Hopeseurakunta / Turun vapaaseurakunta sekä eri uskonnolliset yhteisöt Turussa ja Kirkkopäivät.

Reitti Logomosta Tuomiokirkkotorille: Vaunukatu – Aninkaistensilta –
Läntinen Pitkäkatu – Brahenkatu – Yliopistonkatu – Multavierunkatu –
Eerikinkatu – Lönnrotinpuisto – Tuomiokirkkosilta – Tuomiokirkkotori.
(Muutokset ovat mahdollisia.)

Kuva Jussi Vierimaa

(Arkkihiippakunnan tuomiokapitulin viestintä ja seurakuntayhtymän viestintä 12.5.2017 / PH)

Fri May 12 17:37:00 EEST 2017