Keskiajan Turku - aikamatka reformaation alkuvuosiin 29.6.-2.7.

Keskiajan Turku -tapahtuma 29.6.‒2.7. johdattaa kävijät tänä vuonna aikamatkalle vuoteen 1517 – vuoteen jolloin Euroopassa otettiin jo reformaation ensiaskeleita. Turun linna kirii jo vuoteen 1530, jolloin reformaatio oli jo totista totta Turussakin. Iloista, valoisaa ja jännittävää keskiaikaa vietetään tuttuun tapaan Vanhalla Suurtorilla, Turun tuomiokirkossa, Turun linnassa, Aboa Vetus & Ars Nova -museossa ja Rohan Tallien hevosturnajaisissa Tuomiokirkontorilla.
munkit lukutaitotodistus netti_THUMB.jpg

Keskiaikaiset markkinat

Keskiaikaisilla markkinoilla antaudutaan riemukkaan markkinahumun pauloihin. Kaupanteon lomassa voi myös nähdä yhtä ja toista mielenkiintoista: kieroja kirkonmiehiä, leikariesityksiä, mätäjärveläisen mystikon ja piispankä-räjät… Tiedetään myös kertoa, että Turun linnalla valmistaudutaan jälleen tanskalaisten hyökkäykseen. Suomen suurin keskiaika- ja muinaistapahtuma tarjoaa unohtumattoman elämyksen koko perheelle.

Turun linnan Keskiaikapäivä 1.7. klo 10–17

Linnassa eletään vuotta 1530. Itse kuningas Kustaa Vaasa on saapunut tapaamaan alamaisiaan Suomessa ja majoittunut Turun linnaan. Linnassa riittää hyörinää; hoviväkeä, palvelijoita, käsityöläisiä ja varusväkeä. Musikan-tit ja tanssimestari opettavat hovitansseja ja Ulf-maalari viimeistelee seinämaalauksia vierailun kunniaksi. Ylei-söopastuksia "Kuningas ja kirkko kilpasilla" on tarjolla linnan uumeniin pitkin päivää suomeksi, ruotsiksi, englan-niksi ja venäjäksi. Lapset pääsevät linnan edustalla harjoittelemaan turnajaislajeja. Esilinnan pihassa pääsee veistämään hiekasta aivan uudenlaista Turun linnaa.

Keskiajan Turku Tuomiokirkossa

Tuomiokirkossa otetaan Keskiajan Turun aikana reformaation alkuaskeleita. Maisteri Mikael Agricolan jäljillä kul-jetaan opastuksissa ja Agricolan työ käy tutuksi myös runoin ja tekstein. Yhteisveisuu virsineen vie reformaation ytimiin. Entä mitä oli katedraali vuonna 1517, kun Saksanmaalla mullistukset juuri alkoivat? Laulun, klavikordin ja harpun sävelet vievät keskiajan tunnelmiin ja messut ja hetkirukoukset yli reformaationkin jatkuneeseen perintee-seen. Tällä kertaa Keskiajan Turku Tuomiokirkossa -tapahtuma vie runoja ja musiikkia myös vanhainkoteihin.

Keskiajan Turku Aboa Vetus & Ars Novassa

Aboa Vetus on maan alta löydetty kaupunginosa, jossa on eletty satojen vuosien ajan. Suomen ainoa arkeologi-nen museo rakentaa vahvan kokemuksen elämästä keskiajan Turussa, esiin kaivettujen esinelöytöjen, katujen ja talojen raunioiden äärellä. Elämää keskiajan Turussa -museokierroksia järjestetään markkinoiden ajan päivittäin suomeksi ja englanniksi. Bonnes Dames -teemaopastuksella tutustutaan keskiajan naisen moraaliin ja seksuaali-suuteen. Keskiajan Turku -tapahtuman aikana Aboa Vetusessa on esillä tarkka kopio Maskun villaintarsiasta, joka on ylellinen sisustustekstiili keskiajalta.

Rohan tallien hevosturnajaiset

Vauhdin hurmaa voi kokea Rohan Tallien hevosturnajaisissa Tuomiokirkontorilla. Vauhdikas ja jännittävä esitys näyttää, kuinka ritarit mittelivät sotataitojensa paremmuudesta. Ritariratsukot kohtaavat huimassa vauhdissa ja peitsien säleiden lentäessä. Luvassa on totta ja tarua, ripaus historiaa, todellisia ja epätodellisia hahmoja menneisyydestä ja nykyisyydestä.

Keskiajan Turku -tapahtuman internetsivut: www.keskiajanturku.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä & Keskiajan Turku -järjestäjät 3.5.2017 / MV)

Wed May 03 12:46:00 EEST 2017