Tuomiokirkon virsimaraton laulattaa vuorokauden ympäri

Sunnuntaina 7.5. klo 19.30 Turun tuomiokirkossa saa laulaa virsiä yötä päivää ja vähän enemmänkin. Nimittäin silloin alkaa kaikelle kansalle avoin virsimaraton. Siinä on tarkoituksena laulaa yhtäjaksoisesti koko virsikirja kannesta kanteen ja vielä lisävihon uudet virret päälle. Se tarkoittaa lähes tuhatta virttä.
virsimaraton-Nettiin_THUMB.jpg

Virsimaratonin äiti on Turun tuomiokirkon kanttori Anu Åberg, joka jo vuosi sitten keksi idean tapahtumasta.

–Istuin viime keväänä työhuoneessani avoimen ikkunan äärellä ja kuulin mustarastaan laulua. Laulu oli kaunista ja se vain jatkui ja jatkui katkeamattomana. Siitä sain idean, että miksipä emme me ihmisetkin pystyisi samaan? Siltä seisomalta varasin sunnuntain ja muutaman lisäpäivän Tuomiokirkosta virsimaratonille ja nyt sitä sitten ollaan tässä, naureskelee Anu Åberg.

Innokkaita ja innostuneita kirkkomuusikoita koitokseen on haettu ja ilmoittautunut eri puolilta Suomea, joten katkeamaton säestys veisaajille on taattu. Muusikot vastaavat virsimaratonin musiikista noin kahden tunnin vuoroissa. Mukana on myös Sibelius-Akatemian Kuopion koulutusyksikön kirkkomusiikkiopiskelijoita, jotka ovat lupautuneet hoitamaan yhden kokonaisen yön musiikit porukalla.

–Minusta tämä on hieno yhteisöllinen tapahtuma, johon kaikki saavat tulla ja mennä omaan tahtiinsa. Tämä on erinomainen tilaisuus myös kaikille yökyöpelille ja aamukukkujille tehdä jotain erilaista kivaa yhdessä, kannustaa Anu Åberg.

Laulamaan saa tulla vaikka viideksi minuutiksi tai ihan niin pitkäksi aikaa kuin haluaa. Kahvia ja pikkusuolaista kirkossa on tarjolla omakustannehintaan. Virsimaratonin on arvioitu päättyvän tiistain puolella, mutta aikaa Tuomiokirkosta on varattu keskiviikkoon asti.

Tuomiokirkon virsimaraton 7.–10.5.2017. Tilaisuus alkaa Tuomiokirkon urkuri Markku Hietaharjun soittamalla Hoosiannalla (virsi nro 1) klo 19.30.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 20.4.2017 / HK, MS)

Thu Apr 20 13:19:00 EEST 2017