Kaksi kirjaa Turun tuomiokirkosta, kolmas Agricolasta

Turun tuomiokirkossa tehtiin historiaa Agricola-viikon perjantaina 7. huhtikuuta. Tuomiokirkossa julkistettiin yhtä aikaa kolme kirjaa, joista kaksi kirjaa kertoo Tuomiokirkosta ja siihen liittyvistä tarinoista ja kolmas katselee Suomen kirjakielen rakentajaa Mikael Agricolaa lapsen silmin.
Kirjanjulkistus Tuomiokirkossa 7.4.2017

Julkaistut kirjat ovat

• Tytti Issakainen – Timo Jakonen – Riikka Kaisti - Erkki Kiiski: Turun tuomiokirkko – Opas seitsemään vuosisataan
  • Timo Niitemaa: Itämaan muisti – Turun tuomiokirkon tarinoita Ruotsin vallan ajalta
  • Tytti Issakainen – Maisa Tonteri – Kaisa Häkkinen – Pekka Rahkonen: A sanoi Agricola

Tähän asti Tuomiokirkosta tehdyt kirjat ovat olleet yleisteoksia rakennuksen historiasta, mutta nyt ilmestyneen kirjan Turun tuomiokirkko – Opas seitsemään vuosisataan avulla kävijä saa kompaktissa, runsaasti kuvitetussa ja kauniisti taitetussa paketissa kokonaiskuvan kirkosta ja sen kulttuurikerroksista ja yksityiskohdista. Kirjassa on esimerkiksi kuvallinen kavalkadi siitä, miltä kirkko on eri vuosisatoina näyttänyt.

Teoksen tekijät, kirjailija Tytti Issakainen ja seurakuntayhtymän intendentin virasta äskettäin eläkkeelle jäänyt Riikka Kaisti tuntevat kirkon läpikotaisin. Kirjassa voi ihailla myös graafisen suunnittelijan Erkki Kiiskin kädenjälkeä ja kirkkoa jo vuosikymmeniä kuvanneen Timo Jakosen valokuvia.

Opaskirjaa täydentää Timo Niitemaan kirja Itämaan muisti – Turun tuomiokirkon tarinoita Ruotsin vallan ajalta, jonka on taittanut ja kuvittanut graafinen suunnittelija Hanna Oksanen. Timo Niitemaa avaa paitsi yksityiskohdat,  esineet ja henkilöt kirkon historiasta, myös ne kulttuurisen, taloudellisen ja poliittisen historian ristiaallot, jotka lainehtivat Turkuun saakka ja vaikuttivat Tuomiokirkon vaiheisiin. Tiedetoimittaja Timo Niitemaa kirjoittaa elävällä journalistisella tyylillä historiantutkimuksen tuloksiin nojaten.

Tuomiokirkkokirjat on kustantanut Kirjapaja.

Tytti Issakaisen, Maisa Tonterin, Kaisa Häkkisen ja Pekka Rahkosen A sanoi Agricola on aikamatka suomen kirjakielen syntyajoille. Siinä Mikael Agricola kertoo pojalleen Kristianille, miten kirjakieli oikeastaan syntyi. Suomen kirjakielen isän Mikael Agricolan lapsuus, koulunkäynti, matkat ja työ avautuvat lapsentajuisesti. Kirjassa on kaunis Pekka Rahkosen kuvitus. Kirjan on kustantanut Lasten Keskus.

Kirjoja saa kirjakaupoista.

Turussa vietetään Agricola-viikkoa alkaen 3.-9.4.2017 Monipuolinen tapahtumaviikko on osa Reformaation merkkivuotta 2017 ja se huipentuu Mikael Agricolan ja suomen kielen päivään 9.4.2017. Agricola oli Suomen reformaattori ja hän loi pohjan suomen kirjakielelle.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 7.4.2017 / MV)

2017-04-07 11:45:00.0