Seminaari luterilaisesta mietiskelyperinteestä 8.4.

Martinkirkossa on avoinna Torinon käärinliinasta kertova näyttely. Näyttelyyn liittyy lauantaina 8.4. mielenkiintoinen seminaari mietiskelyperinteestä. Seminaariin on vapaa pääsy, mutta jos haluat lounaan, ilmoittaudu tänään 3.4.
Käärinliinaan piirtyneet kasvot

Lähestyvään pääsiäiseen voi tutustua paitsi Torinon käärinliinasta kertovan näyttelyn kautta, myös osallistumalla 8. huhtikuuta seminaariin. Seminaari valottaa useiden asiantuntijoiden voimin vuosisatoja vanhaa mietiskelyperinnettä reformaation merkkivuoden kunniaksi.

Torinon käärinliina
Näyttely Martinkirkossa 27.3.–17.4.2017

Kristuksen ja hänen kasvojensa harras katselu kirkkomme perinteessä
Seminaari Martinkirkossa lauantaina 8.4.2017 klo 12–18

Kopio Torinon käärinliinasta ja muuta teemaan liittyvää aineistoa on koottu näyttelyksi Turun Martinkirkkoon Huovinkadulle. Näyttely ja siihen liittyvä seminaari ovat osa reformaation merkkivuoden ohjelmaa. Näyttely on avoinna 27.3.–17.4. ma-pe klo 16–20, la klo 10–15 ja su klo 12–17. Maksuton pääsy. Tervetuloa!

Seminaari avaa luterilaista mietiskelyperinnettä

Reformaation merkkivuosi kutsuu syventymään luterilaisen kirkkomme hengelliseen perintöön ja samalla käyttämään sitä rohkeasti kaikissa elämämme ulottuvuuksissa. Liinanäyttelymme nostaa tätä ajatellen esille keskeisen aihekokonaisuuden, Herraan Kristukseen, Jumalaan ja ihmiseen, kohdistuvan hartaan mietiskelyn. Keskiaikaisessa perinteessämme se keskittyi Veronika-kuvaan ja siihen liittyneeseen kulttiin.

Mitä tälle aiheelle tapahtui uskonpuhdistuksessa? Millaisia muotoja se on saanut luterilaisesti virittyneessä jumalanpalvelus- ja hartauselämässä? Näihin kysymyksiin paneudutaan seminaarissa lauantaina 8. huhtikuuta 2017 klo 12–18.

Seminaariluennot ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Esitysten tauolla klo 14.30–15.30 on mahdollisuus aterioida Martin seurakuntatalossa kirkon vieressä. Lounaan hinta on 10 euroa. Seminaarin avaa kirkkoherra Tuomo Norvasuo. Seminaari päättyy iltahartauteen, jonka pitää pastori Jukka Hildén. (Jos haluat syödä lounaan, ole ystävällinen ja ilmoittaudu seurakuntasihteerille viimeistään ma 3.4. osoitteeseen katriina.kosola@evl.fi) Seminaariin voi osallistua ilman ennakkoilmoittautumista.

Tervetuloa oppimaan uutta luterilaisen kirkkomme perinteestä ja virkistymään sen hengellisestä rikkaudesta!

Seminaarin esitelmöitsijät:

Antti Laato on Åbo Akademin Vanhan testamentin selitysopin professori. Hän on julkaissut lukuisia tutkimuksia omalta opetusalaltaan ja kirjoittanut myös yleistajuisia kirjoja, kuten Emmauksen tiellä (2006) ja Vanhan testamentin viikkohartauskirja (2011).

Pekka Kivekäs on toiminut viimeksi uskonnonopettajana Vantaalla.  Sitä ennen hän on toiminut lukuisissa tehtävissä pääkaupunkiseudun seurakunnissa. Kivekäs on paneutunut erityisellä tavalla kirkkomme virsi- ja hengelliseen lauluperinteeseen. Se on nähtävissä myös nykyisestä virsikirjastamme. Ruotsin kirkon suomenkieliseen virsikirjaan hän on suomentanut peräti 183 virttä. Tämän lisäksi hän on panostanut kuorolauluun Vantaan seurakunnissa laulajana, kuoronjohtajana, hengellisten laulujen ja virsien kirjoittajana.

Visa Immonen on Helsingin yliopiston kulttuuriperinnön apulaisprofessori. Hän on tutkinut keskiaikaista kultasepäntyötä Suomessa. Siinä yhteydessä hän on tutustunut metallipakotteisiin tehtyihin Veronika-kuviin. Uskonnolliset reliikit ja uskonnon kulttuurivaikutus niin historiassa kuin omassa ajassammekin ovat hänen mielenkiinnon ja opetusalansa keskiössä.

Jaakko Lehtimäki on Huittisissa asuva monitoimipastori, eläkkeellä Huittisten seurakunnan kappalaisen virasta. Hän on paneutunut perusteellisesti Huittisten ja Naantalin birgittalaisluostarin yhteyksiin ja laajemminkin Satakunnan kirkolliseen historiaan. Hän on seikkaperäisesti selvittänyt Veronika-kuvan käyttöä Huittisten kirkossa ja esittää siitä aikaisemmin tuntematonta tietoa.

Jouko N. Martikainen, Göttingenin yliopiston itämaisen kirkkohistorian emeritusprofessori, on tutkinut erityisesti syyriankielistä kristillistä kirjallisuutta. Sen laajasta aarteistosta hän on yhdessä Veijo Koivulan kanssa kääntänyt suomeksi Afrahat Persialaisen Viisaan (n. 270–350 j.Kr) Uskon monet värit (2008) ja lehtori Aarno Salevan kanssa Makarios/Symeonin kolmannen homiliakokoelman nimeltä Hengessä ja totuudessa (2015). Jouluksi Martikaiselta ilmestyi syyrialaisten lähteiden pohjalta kirjanen nimeltä Idän tietäjät (2016).

Seminaarin ohjelma

Klo 12.00
Seminaarin avaus: kirkkoherra Tuomo Norvasuo
Professori Antti Laato: Jumalan/Herran kasvot Raamatussa
Pekka Kivekäs: Kristuksen harras katselu virsissä ja hengellisessä lauluperinteessämme
Professori Visa Immonen: Veronikan kuvat keskiaikaisissa kirkoissamme

klo 14.30 – 15.30
Lounastauko (lounas 10 e)

klo 15.30
Pastori Jaakko Lehtimäki: ”Etsikää aina hänen kasvojaan” (Ps. 105:4): Kristuksen kasvokuva ja birgittalaisvaikutus Huittisten perspektiivistä

Professori em. Jouko N. Martikainen: Kristuksen ja hänen kasvojensa harras katselu Mikael Agricolan rukouskirjassa ja Paul Gerhardtin Passions-Salve-runoelmassa

Iltahartaus: Pastori Jukka Hildén

Torinon käärinliina-teemanäyttely 27.3.–17.4.2017 Martinkirkossa
Näyttely on osa reformaation juhlavuoden ohjelmaa. Näyttely on avoinna ma-pe 16–20, la 10–15 ja su 12–17. Torinon käärinliina -teemanäyttely on Martinkirkossa 27.3.-17.4. osana reformaation juhlavuoden ohjelmaa. Näyttely on avoinna ma-pe 16-20, la 10-15 ja su 12-17.

(Seurakuntayhtymän viestintä 3.4.2017 / PH)

Mon Apr 03 11:55:01 EEST 2017