Paasto hiljentää ristintien hartauksiin

Maarian kirkossa järjestetään taas paastonajan keskiviikkoisin ristintien hartauksia, joissa voi pysähtyä neljäntoista Kristuksen kärsimystiehen liittyvään hiljentymispaikan ääreen. Ensimmäinen hartaus on 8.3. klo 19 ja sen aiheena on Minun ristintieni.

Krusifiksi Maarian kirkossa

Kaikilla neljällätoista pysähdyspaikalla on kuva, raamatunteksti ja mietiskelyteksti, joka liittyy jotenkin Jeesuksen matkaan tuomitsemisesta ja hautaan laskemiseen. Pysähdyspaikkojen äärellä voi hiljentyä yksityisesti myös Maarian kirkon jumalanpalvelusten ja kirkkotilaisuuksien yhteydessä.

Ristintien hartauksien perinne on elänyt erityisesti katolisen kirkon piirissä vuosisatojen ajan. Keskiviikkona 29.3. hartaudessa onkin mukana isä Peter Gebara katolisesta kirkosta.

Ristintie hartauksien juuret ovat ensimmäiset kristittyjen pyhiinvaelluksissa Jeesuksen Kristuksen kärsimiseen ja kuolemaan liittyville paikoille. Pyhiinvaeltajat kulkivat konkreettisesti ristintien tapahtumapaikoilla Öljymäeltä maaherran palatsin kautta Golgatalle. Matkalla he muistelivat Jeesuksen vangitsemista, ruoskimista ja orjantappuroilla kruunaamista.

Nykyisessä muodossaan ristintienhartaudet aloitettiin ristiretkien aikakaudella Jerusalemissa, josta ne levisivät pyhiinvaeltajien tuomana Eurooppaan. Tänä päivänä myös luterilaisissa kirkoissa hiljennytään paastonaikana Jeesuksen kärsimyksen äärellä ja valmistaudutaan kohtaamaan pääsiäisen ilosanoma.

Ristintien hartaudet Maarian kirkossa

ke 8.3. klo 19 Minun ristintieni
ke 15.3. klo 19 Herra, armahda!
ke 22.3. klo 18 Kristus lähimmäisissä. Huom. alkamisaika.
ke 29.3. klo 19 Ekumeeninen ristintiehartaus, isä Peter Gebara SCJ
ke 5.4. klo 19 Getsemanesta Golgatalle

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 2.3.2017 / AH)

Thu Mar 02 13:15:33 EET 2017