Reformaation myytit esiin luennolla

TUCEMEMS eli Keskiajan ja uuden ajan alun tutkimuksen keskus Turun yliopistossa järjestää Turun tuomiokirkossa tänä keväänä yleisöluentosarjan ’Kirkko keskellä muutosta. Reformaation vaikutus kulttuuriin ja kirkkoon.’
Luento Tuomiokirkossa.

Luentosarjan toisella luennolla maanantaina 20.2. apulaisprofessori Kirsi Salonen pitää luennon aiheesta Reformaation myytit. Noin puolentoista tunnin luento alkaa Tuomiokirkossa klo 17. Luennolle on vapaa pääsy.

Luennolla käydään läpi muutamia reformaatioon yleisesti liitettyjä myyttejä ja selvitetään niiden synnyn historiallista taustaa. Luennolla vastataan muun muassa kysymyksiin: Loiko Agricola todellakin suomen kirjakielen? Ryhdyttiinkö suomen kielellä saarnaamaan vasta 1500-luvulla? Lamaannuttivatko Kustaa Vaasan takavarikot kirkon toiminnan? Entä mitä tapahtui köyhille ja sairaille tai koulutukselle?

LUENTOSARJA JATKUU KEVÄÄLLÄ 2017

20.2. Apulaisprofessori Kirsi Salonen: Reformaation myytit

20.3. Dosentti Riitta Laitinen: Turun 1600-luvun piispat kirkkotilan uudistajina

24.4. Dosentti Liisa Seppänen: Kirkollisten kiinteistöjen ja kaupunkikuvan muutokset uuden ajan alussa

15.5. Filosofian maisteri Tanja Toropainen : Monipuolistuvat tekstilajit, yhdenmukaistuvat tekstit - kirkollisen kielen muutoksia reformaatioaikana.

Lisätietoja luentosarjastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä >>

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 16.2.2017 / MV)

2017-02-16 14:13:01.0