Luennolta oppia tavaran raivaukseen ja raivaajaryhmistä tsemppiä

Kodin kaaoksen järjestämistä, tavaroiden karsimista ja elämän yksinkertaistamista - moni kokee saavansa elämää paremmin hallintaan kotia järjestämällä ja selkeyttämällä. Apua saa nyt luennolta 20.2. ja raivaajaryhmistä 7.3. alkaen.

Turkulainen kulttuurihistorian tutkija ja ammattijärjestäjä Ilana Aalto luennoi tavaroiden raivauksesta Henrikinkirkon Ruususalissa, Peltolantie 2, maanantaina 20.2. klo 18-19.30. Aalto kirjoittaa kotien tavarapaljoudesta ja järjestämisestä yhteiskunnallisena ja käytännöllisenä ilmiönä, ja on juuri julkaissut teemasta kirjan Paikka kaikelle. Luennolle on vapaa pääsy.

Luennon inspiroimana Henrikinseurakunnassa alkavat Raivaajien tsemppiryhmät maaliskuun alussa. Päiväryhmä kokoontuu tiistaisin 7.3., 21.3., 4.4. ja 18.4. klo 13 ja iltaryhmä keskiviikkoisin 8.3., 22.3., 5.4., 9.4. klo 17.30. Ryhmiin voi ilmoittautua puhelimitse 040 3417493 tai sähköpostitse heli.lindroos@evl.fi.

Henrikinseurakunnassa on ollut raivaajaryhmiä aikaisemminkin – jo vuonna 2012.

”Ryhmien suosio ja tarve oli hurja”, muistelee diakoniatyöntekijä Heli Lindroos. ”Me olemme ensimmäinen sukupolvi, joka elää tällaisen tavarapaljouden kanssa. Äidin neuvot eivät riitä, täytyy opetella uusia tapoja. Kaksi asiaa on tärkeää selvittää: mistä tavarat tulevat ja miten niiden virtaa hillitään sekä miten tavaroita saa lähtemään omasta huushollista pois.”

”Ryhmien aihe ajoittuu paastonajalle sattumalta, mutta se on helppo linkittää 1.3. alkavaan Ekopaastoon, kohtuulliseen kulutukseen ja omien arvojen ravisteluun”, Lindroos vinkkaa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 14.2.2017 / MV)

Tue Feb 14 14:46:40 EET 2017