Yhteisymmärrysviikko vahvistaa uskontojen välistä vuoropuhelua päivähoidossa

Sävelkujan päiväkodissa Koivulassa vietetään yhteisymmärrysviikkoa, jonka tarkoituksena on vahvistaa uskontojen välistä vuoropuhelua. Teemaviikko huipentuu yhteiseen juhlaan, jossa yhdistyvät eri uskontokuntien juhlapäivät.

Yhteisymmärrysviikon teemoja on käsitelty Sävelkujan päiväkodissa tutustumalla Nooan tarinaan yhdessä lasten perheiden kanssa. Viikon aikana lapset ja vanhemmat ovat muun muassa päässeet lasten rakentaman arkin kyytiin, askarrelleet eläinpäähineitä ja piirtäneet Nooa-aiheisia sarjakuvia.

– Erilaisten ryhmien välinen yhteisymmärrys on tärkeää niin lapsille kuin meille aikuisillekin. Tästä syystä halusimme tehdä teemaviikosta koko perheen yhteisen tapahtuman, kertoo lastenohjaaja Kaija Vähä-Vahe-Hirvilahti Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymästä.

– Nooan eli Nuhin tarina valikoitui aiheeksi, koska se kuuluu niin kristittyjen kuin muslimienkin kertomusperinteeseen.

Teemaviikko päättyy päiväkodissa ensi tiistaina yhteiseen juhlaan, jossa esille pääsevät eri uskontokuntiin kuuluvien perheiden tärkeät juhlapäivät. Luvassa on muun muassa musiikkia, tanssia ja maistiaisia perinteisistä juhlaherkuista.

Viikon ohjelma on toteutettu yhteistyössä päiväkodin henkilökunnan, perheiden sekä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän lastenohjaajien kesken. Yhteisymmärrysviikko on maailmanlaajuinen uskontojen välisen yhteisymmärryksen teemaviikko, jota vietetään vuosittain helmikuussa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 2.2.2017 / RK)

Thu Feb 02 14:18:57 EET 2017