Musiikkijumalanpalvelukset jatkuvat sunnuntaina

Musiikkijumalanpalvelusten sarja jatkuu ensi sunnuntaina Maarian kirkossa klo 10 ja Turun tuomiokirkossa klo 12.

Luther ja Agricola piirroshahmoina

Alkuvuonna Turun ja Kaarinan kirkoissa soi kymmenen musiikkijumalanpalveluksen sarja, jonka seurakuntien kirkkomuusikot ovat koonneet reformaation merkkivuoden kunniaksi. Luvassa on sekä vanhaa että uutta musiikkia.

Sarja alkoi Pyhän Katariinan kirkosta 8. tammikuuta. Ensi sunnuntaina 29.1. on vuorossa kaksi musiikkiin keskittyvää jumalanpalvelusta: toinen Maarian kirkossa klo 10 ja toinen, Turun ruotsalaisen seurakunnan jumalanpalvelus, Turun tuomiokirkossa klo 12.

29.1. klo 10 Maarian kirkko: Urkukoraalimessu. Virsikoraaleja soitettuna ja laulettuna. Mukana kanttorit Ulla Vuola ja Marja Haikka sekä Verbum Sonans -kuoro. Maarian kirkko, Maunu Tavastin katu 2, Turku.

29.1 kl. 12 Åbo domkyrka: Hela världen, prisa Herran! Musikhögmässa i Domkyrkan (ÅSF). Solokantat av Johann Sebastian Bach (1685−1750) BWV 51 Jauchet Gott in allen Landen för sopran, trumpet, ståkar och orgel. Kantor Marjo Danielsson.

5.2. klo 10 Martinkirkko: Kynttilänpäivän kantaattijumalanpalvelus. Johann Sebastian Bach BWV 82 Ich habe genug – soolokantaatti solistille ja soitinyhtyeelle. Kanttorit Mikko Salakari ja Atte Tenkanen. Martinkirkko, Huovinkatu, Turku.

12.2. klo 10 Mikaelinkirkko: Musiikkijumalanpalvelus elokuvasävelin. Aboa Gospel, Silvia Koski ja Marko Hakanpää. Mikaelinkirkko, Puistokatu 16, Turku.

26.2. klo 10 Maarian kirkko: Johann Ludvig Bachin (1677−1731) kantaatti Ja, mir hast du Arbeit gemacht. Sopraano Marja Haikka, altto Elina Kerokoski, tenori Tero Niemi, basso Pekka Alonen, Verbum Sonans ja TYK-ensemble. Musiikin johto Elisa Huovinen. Maarian kirkko, Maunu Tavastin katu 2, Turku.

5.3. klo 10 Tuomiokirkko: Kantaattijumalanpalvelus – Joseph Haydn (1732−1809) Kleine Orgelmesse, TCYC, Anu Åberg, Markku Hietaharju, Pia Pajala ja Jukka Pietilä. Turun tuomiokirkko, Tuomiokirkonkatu 1.

5.3. klo 18 Piikkiön kirkko: Musiikkijumalanpalvelus englantilaisin sävelin. Ralph Vaughan Williamsin (1872−1958) g-molli messu. Henrik´s Singers, Salon kamarikuoro ja Tiina Ilonen, urut. Piikkiön kirkko, Hadvalantie 5, Piikkiö (Kaarina).

12.3. klo 11 Henrikinkirkko: Grace – Armon ihme. Messun musiikki perustuu Olli-Pekka Laakkosen sävellyksiin. Musiikkimessussa mukana Henrik´s Singers, lapsikuoro Satakieli, tyttökuoro Laulujoutsenet, sellisti Laura Olli, kanttorit Hanna Pelkonen, Olli-Pekka Laakkonen ja liturgina Petri Sirén. Henrikinkirkko, Peltolantie 2, Turku.

14.4. klo 10 Paattisten kirkko: Pitkäperjantain gregoriaaninen jumalanpalvelus. Vokaaliyhtye Schola Cantorum Aboensis. Mikko Laiho, Arvi Hakanen ja Atte Tenkanen. Paattisten kirkko, Paattistentie 847, Turku.

Noin 15 minuuttia ennen jumalanpalveluksia kirkoissa on lyhyt messun musiikin esittely.

Leikkimielisen porkkanan tarjoaa mahdollisuus hankkia leimoja tai kanttorin nimikirjoituksia jumalanpalvelusten yhteydessä, jolloin kuudella merkinnällä voi saada levypalkinnon. Esitteitä, joiden taakse leimoja tai nimikirjoituksia voi kerätä, on jaossa jumalanpalvelusten yhteydessä.

Tervetuloa nauttimaan musiikista!

Piirroksessa kuvattuna uskonpuhdistajat Mikael Agricola ja Martti Luther. Piirros Erkki Kiiski

(Seurakuntayhtymän viestintä 26.1.2017 / PH)

2017-01-26 17:13:01.0