Vuorossa Bachin urkusävellyssarjan neljäs konsertti

Reformaation merkkivuosi aloitti huikean konserttien sarjan Turun tuomiokirkossa viime lokakuun lopussa. Turun tuomiokirkon urkuri, urkutaiteilija Markku Hietaharjun suururakka on esittää Turun tuomiokirkon uruilla koko Johann Sebastian Bachin urkutuotanto.
Turun tuomiokirkon pääurut

Kansallispyhäkön urkurin tavoite on poikkeuksellinen. Hyvin harva on soittanut läpi koko Bachin urkutuotannon. Konserttisarja kattaa noin kaksikymmentä tuntia musiikkia 21 konsertissa. Konserteista neljätoista järjestetään pitkinä iltakonsertteina ja seitsemän lyhempinä lounaskonsertteina ensi kesänä. Bachin lukuisat koraalit kuullaan konserteissa kirkkovuoden teemojen mukaisina aikoina.

Sarjan neljännessä konsertissa Bach IV/XIV ensi lauantaina 28. tammikuuta klo 16 Hietaharju soittaa koraalien lisäksi Bachin harvinaisempia konserttoja. Konserttiin on vapaa pääsy. Ohjelman hinta on 10 euroa.

”Bachin urkuteokset voidaan jakaa koraalipohjaisiin ja vapaisiin teoksiin. Koraalipohjaisissa sävellyksissä Bach käyttää silloisen ja sikäläisen virsikirjan koraaleja kaikin mahdollisin ajalle ominaisin tekniikoin”, kertoo urkuri Markku Hietaharju konserttisarjan teoksista.

”Vapaiden teosten valtaosan muodostavat lukuisat vaativat preludit ja toccatat fuugineen. Näiden lisäksi Bach sävelsi muun muassa kuusi taiturillista sonaattia sekä sovituksia eri säveltäjien konsertoista.”

J.S. Bachin urkuteosten kokonaisesitys jatkuu Turun tuomiokirkossa lauantaina 28.1. klo 16. Urkutaiteilija Markku Hietaharju soittaa Turun tuomiokirkon urkuja. Vapaa pääsy, ohjelma 10 €. Sarjan tulevat konsertit:

• Bach V/XIV 19.2.2017 klo 18

• Bach VI/XIV 4.3.2017 klo 16

• Bach VII/XIV 18.3.2017 klo 16

• Bach VIII/XIV 1.4.2017 klo 16

• Bach IX/XIV 7.5.2017 klo 18

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 25.1.2017 / MV)

Wed Jan 25 15:12:00 EET 2017