Aboa Gospel -kuoro esiintyi Carnegie Hallissa

Turun Mikaelinseurakunnan Aboa Gospel -kuoro pääsi kutsusta esiintymään legendaariseen konserttitalo Carnegie Halliin New Yorkissa.

Aboa Gospel-kuoro esiintyi Carnegie Hallissa

Konserttiin valittiin muutama kuoro koe-esiintymisten kautta. Konsertissa esiintyi kuoroja mm. Saksasta, Australiasta, Sveitsistä, Espanjasta, Isosta Britanniasta sekä Yhdysvalloista. Aboa Gospel oli ensimmäinen suomalainen kuoro tässä korkeatasoisessa konserttisarjassa. Aboa Gospel-kuoron on perustanut ja sitä johtaa Mikaelinseurakunnan kanttori Silvia Koski.

Konsertti pidettiin 15.1.2017. Kuoro esitti ensimmäisellä puoliskolla Karl Jenkinsin Requiemin. Toisella puoliskolla kuultiin Pohjois-Amerikan kantaesityksenä niin ikään Jenkinsin teos Cantata Memoria. Säveltäjä itse oli paikalla konsertissa. Konsertin järjesti Distinguished  Concerts International New York. Konsertti sai ylistävät arvostelut New Yorkin kulttuuritoimituksissa.

Walesilainen säveltäjä ja muusikko Karl Jenkins on menestynein vielä elossa oleva säveltäjä. Hän on suomalaisille tuttu erityisesti Adiemus-projekteistaan, jotka ovat saavuttaneen 15 kulta-ja platinapalkintoa.  Jenkins on huomioitu maailmanlaajuisesti monin kunnianosoituksin ja vuonna 2004 hänet valittiin Classic FM:n ”Hall of Fame TOP 300”-listalle numerolla 8, joka on korkein sijoitus elossa olevalle säveltäjälle.

Aboa Gospel on esittänyt Karl Jenkinsin The Armed Manin ja Requiemin ja tulee jatkossakin toteuttamaan säveltäjän mestariteoksia. Kuoro teki niin suuren vaikutuksen järjestäjätahoon että sai avoimen kutsun kaikkiin tuleviin konserttiprojekteihin ilman erillisiä koe-esiintymisiä.  Kapellimestari Jonathan Griffith kutsui kuoron esiintymään jo tulevana kesänä Barcelonaan sekä jälleen pian New Yorkiin.

Mikaelinseurakunta 24.1. Silvia Koski/Timo Hanttu

Tue Jan 24 18:51:01 EET 2017