Luennolla reformaatioajan kirkkokurista

TUCEMEMS eli Keskiajan ja uuden ajan alun tutkimuksen keskus Turun yliopistossa järjestää Turun tuomiokirkossa tänä keväänä yleisöluentosarjan Kirkko keskellä muutosta. Reformaation vaikutus kulttuuriin ja kirkkoon.

Luentosarjan ensimmäisellä luennolla maanantaina 23.1. oikeushistorian professori Mia Korpiolan teemana on ’Sovintoon Jumalan ja seurakunnan kanssa': kirkkokuri reformaatioajan Ruotsissa. Noin puolentoista tunnin luento alkaa Tuomiokirkossa klo 17. Luennolle on vapaa pääsy.

”Käsittelen ennen kaikkea 1500-luvun lopun ja 1600-luvun alun luterilaista kirkkokuria Ruotsissa. Luterilainen kirkko pyrki maallisen esivallan kanssa yhteistyössä monin tavoin kitkemään kansan hillittömiä ja sopimattomia tapoja pois. Tulen puhumaan laajasti kirkon ulkoisesta tuomiovallasta ja sielunhoidollisesta rippivallasta, joka ulottui kirjaimellisesti kehdosta hautaan”, valottaa Korpiola.

Luentosarjan ohjelma keväällä 2017

23.1. Professori Mia Korpiola: ’Sovintoon Jumalan ja seurakunnan kanssa’: kirkkokuri reformaatioajan Ruotsissa
20.2. Apulaisprofessori Kirsi Salonen: Reformaation myytit
20.3. Dosentti Riitta Laitinen: Turun 1600-luvun piispat kirkkotilan uudistajina
24.4. Dosentti Liisa Seppänen: Kirkollisten kiinteistöjen ja kaupunkikuvan muutokset uuden ajan alussa
15.5. Filosofian maisteri Tanja Toropainen: Monipuolistuvat tekstilajit, yhdenmukaistuvat tekstit - kirkollisen kielen muutoksia reformaatioaikana.

Lisätietoja luentosarjastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä >>

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 19.1.2017 / MV)

2017-01-19 12:26:00.0