Espanjalainen legenda – Isaac Albénizin kitaramusiikkia Pyhän Katariinan kirkossa

Keskiaikaisen Pyhän Katariinan kirkon Cantio sacra –matineasarjassa kuullaan espanjalaista kitaramusiikkia ensi sunnuntaina 22.1. Diplomikitaristi Janne Lehtinen esittää matineassa Kataloniassa syntyneen pianistin ja säveltäjän, Isaac Albénizin (1860-1909) musiikkia.
Kitaristi Janne Lehtinen

Lähinnä pianoteoksistaan ja oopperoistaan tunnettu Albéniz sai musiikkiinsa vaikutteita Euroopassa muun muassa Wagnerin oopperoista ja ranskalaisilta impressionisteilta, mutta toisaalta hänen sävellyksiään inspiroi vahvasti espanjalainen kansanmusiikki, olihan hän kuuluisan säveltäjä Felipe Pedrellin oppilas.

Sunnuntain konsertin kappaleet ovat peräisin Albénizin varhaisista espanjalaissarjoista, joista tunnetuimpia ovat muun muassa teokset Sevilla, Tango sekä konsertin päättävä Cadiz. Tämän kansanperinteen puolustajan kerrotaan iloinneen sävellystensä kitaraversioiden suosiosta ja sanoneen niiden kuvastavan espanjalaista kansanluonnetta: ”Ne ovat täynnä valoa, lämpöä ja oliivin tuoksua”.

Janne Lehtisen konserttiohjelmisto on kuultavissa myös levyllä Leyenda Española, jota on myynnissä konsertin yhteydessä.

Cantio sacra –matinea on kevääseen painottuva vanhan musiikin konserttisarja Pyhän Katariinan kirkossa.

CANTIO SACRA: Espanjalainen legenda Pyhän Katariinan kirkossa, Kirkkotie 46 Turku, sunnuntaina 22.1.2017 klo 15. Vapaa pääsy, käsiohjelma 5 euroa.

(Katariinanseurakunta 19.1.2017)

2017-01-19 11:06:01.0