Ekumeeninen rukousviikko käyntiin Pyhän Henrikin muistopäivällä

Perinteistä ekumeenista rukousviikkoa vietetään parhaillaan maailmanlaajuisesti.
Ekumeenisen rukousviikon juliste.

Kristittyjen ykseyden ekumeenista vietetään joka vuosi 18.-25. tammikuuta. Kansainvälisen rukousviikon teema on tänä vuonna ”Kristuksen rakkaus johtaa meidät sovintoon”.

Pyhän Henrikin Ekumeeninen Taidekappeli (Seiskarinkatu 35) on tänä vuonna keskeinen rukousviikon tapahtumapaikka Turussa. Koko rukousviikon ajan Ekumeenisen taidekappelin alttarin risti toimii esirukousristinä, johon voi kiinnittää oman rukouksensa.

Rukousviikon aineistossa on tällä kertaa laadittu Saksassa ja siinä näkyy Reformaation merkkivuosi 2017.

Pyhän Henrikin muistopäivä 19.1. aloittaa rukousviikon tapahtumat

Rukousviikon ohjelma Turussa alkaa Pyhän Henrikin muistopäivän tapahtumilla Turun tuomiokirkossa, Henrikinkirkossa ja Pyhän Henrikin Ekumeenisessa Taidekappelissa. Kaikki illan ohjelmat alkavat klo 18.

Suomen ensimmäiselle piispalle Pyhälle Henrikille pyhitetyssä Turun tuomiokirkossa pidetään muistopäivän iltana rukoushetki. Pyhän Henrikin muistopäivän viettäminen on ollut osa luterilaista kirkkovuotta myös reformaation jälkeen. Henrikinkirkossa (Peltolantie 2) avautuu muistopäivän iltana Rukouksen talo, jonka teemana tällä kertaa Armolahjat ja esirukous. Pyhän Henrikin Ekumeenisessa Taidekappelissa ekumeenisen iltahartauden teema on Rukouksen voima.

Rukouskorttityöpajaan on mahdollista osallistua Taidekappelissa lauantaina 21.1. klo 12-14.30.

Sunnuntain  22.1. aloittaa rukousmaalaus Taidekappelissa klo 12.30-14. Hiljaisuutta ja rauhaa lupaava Luottamuksen messu Taizé-lauluineen alkaa Turun tuomiokirkossa klo 16 ja illan päättää rukousviikon ja Reformaation merkkivuoden Tuomasmessu Mikaelinkirkossa klo 18. Tuomasmessussa saarnaa katolisen Pyhän Birgitan ja Autuaan Hemmingin seurakunnan kirkkoherra Peter Gebara SCJ.

Ekumeenisen rukousviikon päättää iltarukous Turun ortodoksisessa Pyhän marttyyrikeisarinna Aleksandran kirkossa keskiviikkona 25.1. klo 17.

Ekumeenisen rukousviikon ohjelman kokoaa Turun seudun ekumeeninen piiri.

Ekumeeninen rukousviikko valtakunnallisesti Linkki avautuu uudessa välilehdessä

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 18.1.2017 / MV)

Wed Jan 18 11:21:00 EET 2017