Kerro juuristasi: kirjoita, kuvita tai videoi tarinasi

Missä ovat sinun juuresi? Millaiset eväät olet saanut kotoa elämäsi matkalle? Millaiset asiat ja arvot ovat olleet suvullesi tärkeitä? Mitä haluaisit antaa eteenpäin tuleville polville? Reformaation merkkivuonna 2017 puhutaan suomalaisten juurista.

Kerro juuristasi! -piirroskuva.

Merkkivuosiprojekti kerää parhaillaan sanoin, kuvin tai videon avulla kerrottuja juuritarinoita.

Tarinoita kootaan yhteen ja osa niistä julkaistaan osana merkkivuoden ohjelmaa. Kymmenkunta tarinaa lähtee kiertämään Eurooppaa kansainvälisen reformaatiorekan mukana. Rekka pysähtyy Turussa maaliskuussa. Parhaat tarinat myös palkitaan.

Oman tarinan voi yhteystietojen kanssa lähettää tammikuun loppuun mennessä sähköpostitse turku.reformaatio@evl.fi tai Reformaation merkkivuosi/Juuritarina, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, PL 922, 20101 TURKU. Paluupostilla kysytään oikeus julkaista tarina – vaikka nimimerkillä jos niin halutaan.

Tarinassa voi olla enintään 5000 merkkiä välilyönteineen tai käsinkirjoitetussa tekstissä kolme A4-kokoista liuskaa. Videon kesto on korkeintaan kuusi minuuttia.

Juuria tarinoiksi työpajassa 25.1.

Juuritarinoiden kertomiseksi järjestetään Turussa myös Juuritarina-työpaja, jonka vetää kansanperinteen parissa työskennellyt tarinankertoja  Anna-Maria Toivonen. Työpaja järjestetään seurakuntayhtymän toimitalossa (Eerikinkatu 3 2 krs) keskiviikkona 25. tammikuuta klo 17-20.

Illan aikana on tarkoitus saada keskustelujen ja pienten harjoitusten kautta sysäys omien juuritarinoiden tunnistamiseen, tallentamiseen ja eteenpäin kertomiseen.

”Tarinoilla on kautta aikojen ollut ihmisen elämässä erilaisia merkityksiä. Niiden avulla on varoitettu, peloteltu, opetettu tai tarjottu seikkailuhetkiä arjen keskellä. Juuritarinat-illassa herättelemme mieleen omien sukujemme ja oman elämämme tarinoita”, kuvailee Anna-Maria Toivonen.

Työpaja on osallistujille ilmainen. Ilmoittautumista pyydetään 23.1. mennessä sähköpostitse turku.reformaatio@evl.fi tai puhelimitse 040 3417649.  Juurityöpajassa on tarjolla myös iltapalaa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä, Reformaation merkkivuosi 29.12.2016 / MV)

Thu Dec 29 09:20:01 EET 2016