Seurakuntayhtymä kannustaa tuomaan lapset työpaikalle

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä osallistuu Lapsi mukaan töihin -kampanjaan.
LMTpäivä_FBkuva_0916_1_L.jpg

YK:n lapsen oikeuksien viikon perjantaina 18.11. vietetään valtakunnallista Lapsi mukaan töihin -päivää.

Päivän tarkoituksena on haastaa vanhemmat ottamaan lapset mukaan työpaikalle, jotta jälkikasvu pääsee näkemään heille tärkeiden aikuisen arkea.

Lapsiasianvaltuutetun toimisto koordinoi kampanjapäivää Lastensuojelun keskusliiton, Työ- ja elinkeinoministeriön sekä työmarkkinajärjestöjen kanssa.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä on lähtenyt mukaan kampanjaan ja haastanut työntekijänsä ottamaan lapset mukaan työpaikalle perjantaina.

Päivän aikana ei ole tarkoitus teettää lapsilla töitä vaan näyttää konkreettisesti, missä vanhemmat viettävät aikaansa, ja mitä työnteko oikein on. Myös työnantajien on hyvä päästä näkemään työntekijöidensä lapsia.

– Meillä on suunnitteilla lapsille ja aikuisille hauska työpaikkasuunnistus, jonka avulla lapsille tehdään tutuksi aikuisten työpaikkaa ja seurakunnan tekemää työtä, kertoo lapsityön johtaja Kaisa Rantala Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymästä.

Rantalan mielestä YK:n lapsen oikeuksien toteutumisessa yhteiskunnassa on kyse myös perheystävällisestä tavasta toimia.

– Kampanjan avulla seurakuntayhtymässä voidaan herättää keskustelua siitä, miten työpaikalla otetaan huomioon erilaiset elämäntilanteet osana työntekoa ja työpaikan käytäntöjä. On kaikkien etu, että perhe- ja työelämä muodostavat toimivan kokonaisuuden, Rantala miettii.

– Lapsi mukaan töihin -päivässä meille on kuitenkin kaikkein tärkeintä lasten ja aikuisten kohtaaminen. Mukaan on jo nyt ilmoittautunut 25 lasta ikäjakaumaltaan 3–13 vuotiasta. Päivään on saanut kutsua omien lasten lisäksi myös muita itselle tärkeitä lapsia: kummilapsia tai vaikkapa lastenlapsia. Vielä ehtii ilmoittautua mukaan, hän lisää.

Kampanjan järjestäjät kannustavat suomalaisia viettämään Lapsi mukaan töihin -päivää ja haastamaan mukaan työpaikkoja.

Seurakuntayhtymä on haastanut kampanjaan muun muassa Varsinais-Suomen MLL:n ja Turun Tyttöjen talon.

Mallia Lapsi mukaan töihin -päivään on otettu vastaavista kansallisista päivistä, joita vietetään muun muassa Yhdysvalloissa ja Englannissa. Päivästä on tarkoitus tehdä Suomessakin jokavuotinen. Päivään voi osallistua ja haastaa mukaan muita osoitteessa www.lapsimukaantoihin.fi.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 14.11.2016 / S-ML)

Mon Nov 14 15:05:01 EET 2016