Ekopalkinto Piikkiön vihreille ripareille

Piikkiön seurakunnan Vihreät riparit ovat saaneet Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän Ekopalkinnon. Palkinnon saajasta päätti seurakuntayhtymän ympäristötoimikunta.
vihreat_riparit_logo_THUMB.jpg

Vihreiden ripareiden tavoitteena on vahvistaa nuorten luontosuhdetta ja lisätä ymmärrystä ihmisen ja luonnon hyvinvoinnin yhteydestä. Vihreitä käytäntöjä ei ole valmiiksi laadittu kovin pitkälle. Tärkeintä on nuorten oma osallisuus asiaan.

- Leirijakso alkaa yhteisten ympäristösääntöjen teolla. Leirijumikset toteutaan luonnossa nuorten valmistamien alttareiden äärellä. Viikon aikana on ruokailuissa yksi kasvisruokapäivä. Raamattutyöskentelyissä pohditaan luomakuntaa moninaisten tehtävien avulla. Vietetään aikaa luonnossa niin paljon kuin mahdollista. Myös isoset on koulutettu menetelmiin, kertoo nuorisotyönohjaaja Riikka Saloranta.

- Leiriläisten, työntekijöiden ja leirikeskusten henkilökunnan hyvällä yhteistyöllä olemme onnistuneet vähentämään luonnon kuormitusta monella tavalla, arvioi seurakuntapastori Mikko Nieminen.

Vihreät riparit on Kirkkohallituksen, Nuorten Keskuksen ja WWF:n yhteistyöhanke.

Palkintona vihreistä ripareistaan Piikkiön rippikoulutyö saa ympäristötoimikunnalta nuotiokahvipannun. Ympäristötoimikunnan toive on, että ekopalkinto kannustaisi myös muita seurakuntia järjestämään Vihreitä ripareita.

Kunniamaininnan ansiokkaasta ympäristötyöstä saavat Henrikinseurakunnan Ekoteko-tapahtuma, Maarian seurakunnan nuorisotyönohjaaja Kari Sinkkonen ja Ari Kokkonen, joka on Henrikinseurakunnan vapaaehtoisena vetänyt jo kahtena kesänä sarjan valokuvausretkiä luontokohteisiin.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymällä on ollut vuodesta 2003 käytössä Kirkon ympäristödiplomi, joka on kirkon oma ympäristöasioiden hallintajärjestelmä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 14.11.2016 / MV)

Mon Nov 14 10:10:00 EET 2016