Pyhäinpäivänä syttyvät kynttilät kirkoissa ja hautausmailla

Edesmenneitä rakkaita muistetaan kirkoissa pyhäinpäivänä 5.11., jolloin niissä luetaan vuoden aikana kuolleiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään kynttilät heidän muistokseen.
IMG_3143_M.jpg

Martinkirkon ja Pyhän Katariinan kirkon pyhäinpäivän tilaisuudet alkavat klo 16. Kaarinan, Maarian ja Mikaelinkirkossa kynttilät syttyvät klo 17. Paattisten, Piikkiön, Henrikin- ja Tuomiokirkossa hiljennytään klo 18.

Lisäksi Turun hautausmaan Ylösnousemuskappelissa järjestetään pyhäinpäivänhartaus suomeksi klo 14 ja ruotsiksi klo 15.30. Kärsämäen hautausmaalla oleva siunauskappeli on avoinna klo 14-17 niille, jotka haluavat hautausmaalla käynnin lomassa tulla hiljentymään tai muistelemaan edesmenneitä rakkaitaan.

Pyhäinpäivän iltana hautausmaat täyttyvät tuhansista kynttilöistä. Kaikilla hautausmailla on oma muistomerkki myös muualle haudatuille. Sinne on mahdollista tuoda kynttilä, jos omaisen haudalle on pitkä matka. Turun hautausmaalla muistopaikkana on jo pitkään palvellut Menneitten sukupolvien muistomerkki pienellä aukiolla Vanhan hautausmaan keskellä. Katariinan hautausmaalla muistokivi ja Paattisilla maahan upotettu risti ovat sankarihautojen vieressä. Maarian kirkkomaalla muistopaikka on pystytetty pääportin oikealle puolelle ja Maarian keskisellä hautausmaalla kappelin läheisyyteen. Kärsämäen hautausmaalla muistopaikka löytyy muistolehdon ja kappelin välistä. Kakskerrassa muistopaikka on pääportilta vasemmalle ja Kuusiston hautausmaalla muistopaikaksi pystytetty valurautaristi on kirkon pääsisäänkäynnin edessä. Piikkiössä muistelupaikka on kirkon länsipuolella. Kynttilöitä voi viedä myös viiteen muistolehtoon.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 31.10.2016 / MS)

2016-10-31 15:04:42.0