Reformaation merkkivuosi avataan Turussa su 30.10.

Reformaation valtakunnallinen merkkivuosi saa juhlallisen alun Turussa tulevana sunnuntaina. Tervetuloa mukaan!
Tuomiokirkko ilmasta, kuvaaja Jussi Vierimaa_THUMB.jpg

Sunnuntaina 30. lokakuuta kello 10 pidetään Turun tuomiokirkossa avajaismessu, jonka toimittaa piispa Kaarlo Kalliala avustajineen. Musiikista vastaavat muun muassa kuorot Chorus Iucundus ja Turku Cathedral Youth Choir sekä vaskikvintetti. Messu televisioidaan, joten paikalle kannattaa tulla viimeistään kello 9.40.

Messun jälkeen kello 11.15 Tuomiokirkkotorilla käynnistyy Missä Mikael -kaupunkiseikkailu koko perheelle. Turun Mikael skoulupoikineen johdattaa osallistujat aikamatkalle 1500-luvun maisemiin. Rennossa kaupunkiseikkailussa osallistujat pääsevät kiertämään toiminnallisia rasteja seudulla, jossa Suomen reformaattori, kirjakielen isä ja Turun piispa Mikael Agricolakin liikkui 500 vuotta sitten.

Kohteet Tuomiokirkon läheisyydessä ja Aurajoen rannalla on valittu ilmentämään reformaation ajatuksia ja ne tukeutuvat seitsemään kristilliseen hyveeseen; usko, toivo, rakkaus, oikeamielisyys, viisaus, rohkeus ja kohtuullisuus. Seikkailu kestää noin kaksi tuntia ja sen jälkeen on tarjolla keittolounasta.

Avajaispäivän ohjelma jatkuu kello 14−16 juhlaseminaarilla Tuomiokirkossa. Miten reformaatio muutti suomalaista kulttuuria? Entä miten muuttui oikeuslaitoksemme ja hallintomme? Myös suomen kirjakieli ja kirjakulttuuri olivat murroksessa, eikä kirkkotilakaan jäänyt ennalleen.

Juhlaseminaarissa eri alojen tutkijat ja arkkipiispa Kari Mäkinen valaisevat reformaation tuloon liittyviä yhteiskunnallisia muutoksia. Seminaarin järjestää Turun yliopiston monitieteinen tutkimuskeskus TUCEMEMS (Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies) yhteistyössä Reformaation merkkivuosi Turussa -hankkeen kanssa.  Esitelmien välissä kuullaan reformaatioajan musiikkia.

Avajaispäivän ohjelma huipentuu sunnuntai-iltana kello 18 Turun tuomiokirkossa Bachin urkuteosten konserttisarjan avajaiskonserttiin. Kirkon urkuri Markku Hietaharju aloittaa huikean 21 konsertin urakkansa, jossa hän soittaa vuoden aikana koko Johann Sebastian Bachin urkutuotannon. Iltakonsertteihin on vapaa pääsy. Ohjelman voi lunastaa 10 euron hintaan.

Reformaation kansainvälistä merkkivuotta vietetään Suomen reformaatiokaupungissa Turussa siksi, että lokakuun lopussa tulee kuluneeksi 500 vuotta siitä, kun luterilaisuuden isä Martti Luther julkisti kuuluisat teesinsä. Vuotta vietetään eri puolilla maailmaa, Eurooppaa ja Suomea. Turussa kymmenet toimijat järjestävät ohjelmaa. Keskeisesti mukana ovat muun muassa Turun kaupunki, Turun yliopisto, Suomen ev.lut. kirkko ja Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä.  Merkkivuosi päätetään Turussa pidettävässä pääjuhlassa 5.11.2017.

Merkkivuoden teemana on Armoa 2017! Turkuun juhlimaan kutsuu Turun Mikael, piirretty Mikael Agricola -hahmo.

Avajaispäivän ohjelmaan on vapaa pääsy. Tervetuloa!

Katso lisää http://reformaatio2017.fi

Kuva: Turun tuomiokirkko on ollut uskonelämän keskiössä niin katolisena aikana, reformaation muutoksissa kuin nykyisenä aikana. Kuva Jussi Vierimaa.

(Seurakuntayhtymän viestintä 25.10.2016 / PH)

Tue Oct 25 16:58:01 EEST 2016