Seurakunnat julkistavat teesinsä Turun tuomiokirkolla

Syksyllä 2017 tulee kuluneeksi 500 vuotta siitä, kun Martti Luther julkaisi kuuluisat teesinsä. Sen kunniaksi seurakunnat ympäri Suomea on haastettu tekemään ensi vuonna omat teesinsä.
Tuomiokirkon ovi-netti.jpg

Turun ja Kaarinan seurakunnat ottavat kuitenkin niihin varaslähdön ja julkistavat omat teesinsä jo maanantaina 31.10. klo 14 Turun tuomiokirkon portailla

Seurakuntien teesit naulataan Lutheria mukaillen puuhun sekä asetetaan merkkivuoden ajaksi esille Tuomiokirkon eteiseen ja kunkin seurakunnan omaan kirkkoon. Tuomiorovasti Heimo Rinne kertoo tilaisuudessa hieman reformaatiosta ja Maarian seurakunnan kirkkoherra Katri Rinne avaa alkuperäisten teesien syntyä. Paikalla olevilta kirkkoherroilta voi lisäksi kysellä kunkin seurakunnan teeseistä ja niiden synnystä.

Tilaisuus on osa reformaation merkkivuoden avajaisviikon ohjelmaa. Valtakunnallisia avajaisia vietetään Turussa sunnuntaina 30.10.

Maarian seurakunta haastoi keväällä 2016 seurakunnat tekemään omat, tämän päivän teesinsä. Haasteen ottivat vastaan Tuomiokirkkoseurakunta, Mikaelinseurakunta, Martinseurakunta, Kaarinan seurakunta, Paattisten seurakunta ja Åbo Svenska Församling.

Lisätiedot:
Kirkkoherra Katri Rinne, p. 040 3417 259

Seurakuntien teesien julkistaminen
ma 31.10. klo 14
Turun Tuomiokirkon portaat

Domcafé avoinna klo 13-15

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä, 25.10.2016 / AH)

Tue Oct 25 11:37:00 EEST 2016