Lutherin pöytävieraana -näytelmä Tuomiokirkossa

Marraskuun alussa Tuomiokirkossa esitettävä reformaation merkkivuoden näytelmä Lutherin pöytävieraana liikkuu kahdessa maassa. Saksan Wittenbergin maisemissa reformaattorit, Luther ja Melanchthon, tapaavat yliopiston tiloissa, mutta elävät samalla myös normaalia perhe-elämää.

Lutherin pöytävieraana

Kirkon ja uskon kysymysten lisäksi miehet pohtivat myös työn ja kodin välistä suhdetta. Kotonahan puolisot työskentelevät arjen askareitten parissa. Suurmiehetkin ovat lopulta ihan tavallisia ihmisiä, eivät jalustalla seisovia patsaita.

Samoissa luentosaleissa istuu myös Mikael Agricola, kuunnellen ja opiskellen sekä tuntien myös koti-ikävää. Lähellä on myös muita opiskelukavereita ja välillä oluttuoppikin nousee opiskelijoiden huulille. Laulu raikuu ja tunnelma nousee kattoon, vaikka vakavista asioista puhutaankin.

Agricola palaa takaisin kotimaahansa, jota ei silloin vielä kutsuttu Suomeksi. Näytelmän loppu käsitteleekin tapahtumia kotoisen Tuomiokirkon maisemissa, pientä romantiikkaa unohtamatta. Myös Venäjä-suhteet nousevat piispa Skytten toimesta esille ja ilmassa liikkuu voimallisesti uuden ajan odotuksen tunteet.

Ismo Seivästön käsikirjoittama ja Ilmari Kuivalan ohjaama Lutherin pöytävieraana -näytelmä esitetään Turun tuomiokirkossa tiistaina 1.11. ja keskiviikkona 2.11. klo 18 ja 20. Näytelmään on vapaa pääsy. Esityksestä vastaa Dom&Mikael-teatteri.

(Seurakuntayhtymän viestintä 25.10.2016 / MS)

Tue Oct 25 09:15:00 EEST 2016