Juhlaseminaari reformaation tuomista muutoksista Tuomiokirkossa

Seminaari avaa uuden uskon mukanaan tuomia yhteiskunnallisia muutoksia. Miten muuttui kieli, hallinto, kulttuuri? Seminaari pidetään osana merkkivuoden avausta sunnuntaina 30.10. klo 14-16.

Miten reformaatio muutti suomalaista kulttuuria? Entä miten muuttui oikeuslaitoksemme ja hallintomme? Myös suomen kirjakieli ja kirjakulttuuri olivat murroksessa, eikä kirkkotilakaan jäänyt ennalleen.

Osana merkkivuoden valtakunnallisia avajaisia pidetään juhlaseminaari, jossa eri alojen tutkijat ja arkkipiispa Kari Mäkinen valaisevat reformaation tuloon liittyviä yhteiskunnallisia muutoksia sunnuntaina 30. lokakuuta kello 14−16. Seminaarin järjestää Turun yliopiston monitieteinen tutkimuskeskus TUCEMEMS (Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies) yhteistyössä Reformaation merkkivuosi Turussa -hankkeen kanssa.  Seminaarissa kuullaan esitelmiä ja niiden ohessa reformaatioajan musiikkia.

Tilaisuudessa laulavat Hilkka-Liisa Vuori ja Johanna Korhonen, jotka muodostavat Lauluyhtye Vox Silentiin. Heidän lisäkseen esittää musiikkia musiikkitieteen tohtori Jorma Hannikainen.

Klo 14.00 Tilaisuuden avaus, professori Marjo Kaartinen

Antifoni Salve Regina – Terue laupiudhen kuningas, Lauluyhtye Vox Silentii (*

klo 14.10 Kirjakulttuurin murros, professori Matti Peikola

klo 14.30 Suomen kirjakielen juurilla, professori emerita Kaisa Häkkinen

23. Pyhän Kolminaisuuden päivän jälkeinen sunnuntain Introitus Josko minä kuulisin (Ps. 85: 9, 10, 8 ja 2), Lauluyhtye Vox Silentii ja Jorma Hannikainen (*

klo 14.50 Oikeuslaitoksen ja hallinnon reformaatio, apulaisprofessori Kirsi Salonen

klo 15.10 Kirkkotila ja reformaatio, dosentti Riitta Laitinen

klo 15.30 Reformaatio suomalaisessa kulttuurissa, arkkipiispa Kari Mäkinen

Hymni Veni Creator Spiritus – Nyt Pyhä Henki, Luojamme (suom. Samppa Asunta)

Sekvenssi Veni Sancte Spiritus – Saavu, Henki! (suom. Samppa Asunta) , Lauluyhtye Vox Silentii ja Jorma Hannikainen

Vapaa pääsy, tervetuloa!

(* Musiikkiosuuksien selitykset:
1. Gregoriaaninen Salve Regina -antifoni kuului keskiajalla Ruotsin valtakunnassa ja näin myös Turun hiippakunnassa toimineen birgittalaisyhteisön viikko-officiumin (Cantus sororum) iltarukouksiin. Antifonin suomenkielinen versio sisältyy muun muassa ns. Westhin koodeksiin (n. 1546). Tällöin suomennoksissa Maria on korvattu Jeesuksella ja Kristuksella ja myös Eeva Aadamilla.

2. Helsingin koulun opettaja Michael Bartholdi Gunnaerus laati vuonna 1605 laulukokoelman Officia Missae, joka sisältää introituslaulun eli messun aloituslaulun jokaiselle kirkkovuoden sunnuntaille ja juhlapäivälle sekä useille muistopäiville, yhteensä 95 laulua. Sävelminä, joita Gunnaerus on useimmissa tapauksessa muokannut varsin rohkeasti, hän käytti gregoriaanisia, alun perin 700-luvun loppupuolelta peräisin olevia sävelmiä. Tekstit ovat pääosin Agricolan psalttarista. Josko minä kuulisin -laulun sävelmä kuuluu alun perin introitukseen Dicit Dominun, ego.

3. Veni Creator Spiritus -hymnin sävelmä on kopioitu 1500-luvun lopulla laaditusta, ns. Libellus Musicus -käsikirjoituksesta ja sekvenssin Veni Sancte Spiritus -sävelmä 1600-luvun alussa laaditusta Urjalan käsikirjoituksesta. Molempia aikanaan Turun hiippakunnan alueella käytettyjä niteitä säilytetään Kansalliskirjastossa Helsingissä. Laulut liittyvät Reformaation merkkivuoden merkeissä julkaistavaan keskiaikaisten hymnien ja sekvenssien suomenkielinen koko kirkkovuoden kattavaan julkaisuun.

(Seurakuntayhtymän viestintä 24.10.2016 / PH)

2016-10-24 17:33:50.0