Bachin urkutuotanto soi vuoden ajan Turun tuomiokirkossa

Kun reformaation merkkivuosi avataan Suomessa 30.10. alkaa myös Turun tuomiokirkon urkuri, urkutaiteilija Markku Hietaharjun harvinainen urakka. Tulevan merkkivuoden aikana hän soittaa Tuomiokirkossa läpi koko J. S. Bachin urkutuotannon.
Hietaharju-urut-jakonen_L.jpg

– Ei tällainen ihan jokapäiväistä ole. Yhden käden sormilla ovat laskettavissa ne, jotka ovat Suomessa soittaneet läpi koko Bachin urkutuotannon, kommentoi Hietaharju konserttiurakkaansa.

Luvassa on noin kaksikymmentä tuntia musiikkia kahdessakymmenessä yhdessä konsertissa. Konserteista neljätoista järjestetään vuoden mittaan pitkinä iltakonsertteina ja seitsemän lyhempinä lounaskonsertteina ensi kesänä. Ensimmäisessä konsertissa sunnuntaina 30.10 klo 18 Hietaharju soittaa paitsi Bachin kuuluisimman urkuteoksen, Toccatan ja fuugan d-mollissa, myös muun muassa järkälemäisen Passacaglia c-mollissa -teoksen.

Bachin lukuisat koraalit kuullaan konserteissa kirkkovuoden teemojen mukaisina aikoina.

– Olen yrittänyt sijoittaa koraalit kirkkovuoden mukaan. Joulunaikana kuullaan joulukoraaleja ja paastonaikana paastonaikaan liittyviä koraaleja ja niin edelleen, Hietaharju kertoo.

Hietaharjulla ei ole selkeää vastausta siihen, mistä hän on saanut idean konserttisarjalleen.

– Olen paljon pohtinut sitä. Ehkä se on ollut tiedostamaton tavoite pitkän aikaa. Moni on sitä kysynyt minulta, hän toteaa.

– Olin kymmenen vuotta soittamatta Bachia ja nyt se alkoi tuntua tuoreelta. Päätin sitten tehdä näin.

Iltakonsertteihin on vapaa pääsy. Ohjelman hinta on 10 euroa.

Lisätietoja:
Urkuri Markku Hietaharju, p. 040 3417 437

Bach I/XIV – J.S. Bachin urkuteosten kokonaisesitys
su 30.10. klo 18
urkutaiteilija Markku Hietaharju
mm. Toccata ja fuuga d-mollissa, Passacaglia c-mollissa, koraaleja
vapaa pääsy, ohjelma 10 €

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä, 24.10.2016 / AH)

Mon Oct 24 10:07:59 EEST 2016