Päivä rauhanrukoukselle Turun tuomiokirkossa 24.10.

YK:n päivä ja valtakunnallinen Rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivä 24. lokakuuta on Turun tuomiokirkossa ekumeeninen rauhanrukousten päivä. Päivän aikana Turun tuomiokirkko soittaa myös Aleppon saattokelloja.

Eri kirkkojen kaikkiaan kymmenen rukoushetkeä pidetään Tuomiokirkon Tarkk’ampujan kappelissa tasatunnein klo 9-18. Rukouspäivä alkaa klo 9 ortodoksisella aamurukouksella Turun ortodoksisen seurakunnan isä Ion Duracin johdolla. Anglikaanisen rukoushetken englanniksi pitää Miika Ahola klo 10. Roomalais-katolisen rukoushetken johtaa isä Peter Gebara klo 12. Taizélaulujen rukoushetki alkaa klo 14 ja Virsirukoushetki klo 15. Yhteiskristillinen Yks’puutarha –yhteisö pitää rukoushetken klo 16 ja Tuomiokirkkoseurakunta vesperin klo 18.

Rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivänä klo 17 Turun tuomiokirkko soittaa saattokellot Aleppon kriisin muistamiseksi osana Aleppon kellot –kampanjaa. Heti kellojen jälkeen klo 17.15 alkaa Katariinanseurakunnan järjestämä rukoushetki, jossa on mukana myös ryhmä kristittyjä turvapaikanhakijoita.

Ekumeeninen tilaisuus, jossa luetaan rukouksia eri yhteisöistä, alkaa kirkkosalissa klo 19. Mukana ovat myös turvapaikanhakijat. Iltatilaisuuden musiikista vastaavat sellisti Sakari Kivinen ja kanttori Elina Kerokoski.

Tuomiokirkon rukouspäivän järjestelyistä vastaa Turun seudun ekumeeninen piiri.

Rukouspäivä on osa ekumeenisen Vastuuviikon viettoa. Vuodesta 1979 vietetyn vastuuviikon teemana ovat tänä vuonna turvapaikanhakijat otsikolla ”Turvassa?”. Vastuuviikko rohkaisee kulkemaan lähimmäisen rinnalla silloin, kun huoli tulevasta painaa tai toivo turvaan pääsemisestä hiipuu. Lisätietoa Vastuuviikosta löytyy osoitteella vastuuviikko.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Ekumeenisia rukouspäiviä on vuodessa kaksi. Rukouspäiväjulistuksen on allekirjoittanut Tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Rukouspäiväjulistus verkossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 20.10.2016 / MV)

2016-10-20 12:21:01.0