Merkkivuoden lastennäyttely kertoo reformaatiosta perheen pienimmille

Turun tuomiokirkon Agricolan kappelissa avautuu 19.10. Kirkonrotta muistelee -näyttely, jossa kerrotaan viidensadan vuoden takaisista tapahtumista lapsia kiinnostavalla tavalla.
_MG_3840_M.jpg

Piirroshahmona näyttelyrakenteissa seikkaileva Agricolan ajan asuun pukeutunut kirkonrotta kommentoi tapahtumia ja vinkkaa näyttelykävijöille kirkkorakennukseen ja historiaan liittyviä yksityiskohtia.

Kirkonrotta muistelee -näyttelyssä voi eläytyä menneisyyteen kaikkien aistien avulla. Mikael Agricolan asuun pukeutuneena voi vaikkapa haistella kirkkoyrttejä, käännellä Tuomiokirkon tornikelloa uuteen aikaan tai järjestellä kirkkokansaa säätyjen mukaisiin penkkeihin.

Näyttelyn suunnittelusta ovat vastanneet Turun yliopiston museologian opiskelijat tutkija Sirkku Pihlmanin johdolla, ja se on toteutettu yhteistyössä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kanssa. Näyttelytekstit on laadittu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Kasvatusasian keskus kutsuu syksyn ja talven aikana kaikki Turun ja Kaarinan esikoululaiset tutustumaan reformaation merkkivuoden Kirkonrotta muistelee -näyttelyyn. Nykypäivän kirkonrotat Tilda ja Hulda esittelevät näyttelyä ennakkovarausten mukaisesti esikoululaisille kahtena aamupäivänä viikossa.

Näyttely on avoinna 5.11.2017 saakka päivittäin klo 9-18 ja sinne on vapaa pääsy.  Ryhmän kanssa saapuvia pyydetään etukäteen olemaan yhteydessä Tuomiokirkon infoon, p. 040 341 7100, ja varmistamaan, ettei kirkkosalissa ole muita varauksia samaan aikaan.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 19.10.2016 / MS)

Wed Oct 19 13:46:01 EEST 2016