Turun ja Kaarinan kirkoissa soivat saattokellot Aleppon uhreille

Seurakunnat on haastettu mukaan soittamaan kirkonkelloja Syyrian sodan siviiliuhrien muistoksi.

Turun ja Kaarinan seurakunnat ovat lähdössä mukaan kirkonkellojen soittoon. Kirkkojen  saattokelloja soitetaan Aleppon ja Syyrian sodan uhrien muistoksi.

Turun ja Kaarinan kirkoissa soitetaan kelloja päivittäin klo 17 aina 24. lokakuuta saakka, jolloin on sekä rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivä että YK:n päivä. Ainakin Henrikin-, Martin-, Mikaelin- ja Katariinankirkon sekä Kaarinan, Piikkiön ja Varissuon kirkon kellot soivat myötätuntoa sodan uhreille.

Turun tuomiokirkon kello 12:n lyönnit lähetetään arkisin klo 12 YLE 1:ssä ja Radio YLE Vegassa. Tapa juontaa juurensa jatkosodan aikaan, jolloin kellojen soitolla haluttiin lohduttaa ja muistaa kansalaisia sodan keskellä. Näin Turun tuomiokirkon kello 12:n lyönnit ovat olleet omalta osaltaan kertomassa rauhan sanomaa jo vuodesta 1944.

- Kyseessä ei ole aikamerkki, sanoo tuomiorovasti Heimo Rinne.
- Kellojen soiton alkuperäinen tarkoitus on juuri sodan uhrien muistaminen ja rauhan puolesta rukoileminen. Mielestäni tämä kattaa hyvin myös sodan hirvittävät uhrit Syyrian Aleppossa. Kansallispyhäkön kellot kehottavat lyönneillään kaikkia suomalaisia rukoilemaan rauhan puolesta yhä tänä päivänä.

Ajatus kellojen soitosta Aleppon uhreille lähti Kallion kirkosta Helsingistä. Kallion seurakunta haastoi samalla jokaisen suomalaisen kirkon soittamaan saattokellojaan Aleppon uhreille. Kellot soivat päivittäin kello 17. Kellojen soitolla halutaan kertoa myötätunnosta Syyrian sodan ja erityisesti Aleppon pommitusten siviiliuhreille.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 13.10.2016 / PH)

2016-10-13 15:59:00.0