Kolmas tila tuo teatterin Tuomiokirkkoon

Turun tuomiokirkossa voi tulevana viikonloppuna nähdä toisen osan turkulaisen Kolmas tila -teatterin näyttämöteoksesta Legenda pienestä luusta.

”On vuosi 1138. Maantieteilijä, kartanpiirtäjä, tiedemies Muhammad Al-Idrisi on saanut kutsun Sisilian kuninkaan Roger Toisen luo Palermoon. Kuningas pyytää häntä tekemään uuden maailmankartan, johon olisi koottuna kaikki tieto tunnetusta maailmasta.”

Näytelmäkirjailija Seppo Parkkisen käsikirjoittama keskiaikaan sijoittuva näytelmä Legenda pienestä luusta – toinen osa käsittelee ihmisen historiaa lajina, ihmisen arvoa ja ihmisen suhdetta ei-inhimilliseen. Näytelmässä kertojina ovat linnut, jotka lentävät ajan ja historian läpi ja pysähtyvät välillä kertomaan ihmisyksilöiden tai kulttuurien tarinaa.

Teoksen yhtenä keskeisenä käsitteenä on juutalaisesta ja arabialaisesta kulttuurista peräisin oleva legenda ihmisen selkärangassa sijaitsevasta pienestä mantelin kokoisesta luusta, joka kätkee sisäänsä ihmisen itseyden.

Teoksessa hyödynnetään puheilmaisun lisäksi tanssia, ja esityksen kannalta tärkeässä osassa on myös ääni. Tuomiokirkon miljöö luo tarinalle autenttista keskiajan tunnelmaa.
– Tuomiokirkko itsessään on täynnä legendoja. Koska toinen osa käsittelee kulttuurien kohtaamista ja vuorovaikutusta tietyssä historiallisessa hetkessä keskiajalla, keskiaikainen tila sopii siihen hyvin. Al-Idrisin kartassa mainitaan myös ensimmäistä kertaa Turku, Parkkinen sanoo.

Legenda pienestä luusta on prosessityöskentelynä toteutettavan näyttämöteoskokonaisuus. Ensimmäinen osa esitettiin Sibelius-museossa kesäkuussa 2016. Tuomiokirkossa nähtävän toisen osan lisäksi tulossa on ainakin kolmas osa ennen koko teoskokonaisuuden ensi-iltaa vuoden 2018 alkupuolella.
Kokonaisteos sisältää materiaalia kaikista aiemmista osista, jotka ovat kuitenkin jokainen itsenäisiä näytelmiään. Katsojan ei siis ole tarvinnut nähdä ensimmäistä osaa pystyäkseen seuraamaan toista.

Legenda pienestä luusta – toinen osa Turun tuomiokirkossa. Näytökset pe 7.10. klo 19 ja la 8.10. klo 21. Liput: 10e/25e/35e (kannatuslippu). Lippuvaraukset info@kolmastila.net ja tekstiviestitse p. 050 543 8863 tai käteismaksulla tuntia ennen esitystä esityspaikalta.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 4.10.2016 / S-ML)​

2016-10-04 10:30:10.0