Uudelleen käytetyt kirjat? – luentosarja kielestä ja reformaatiosta jatkuu

Keskiajan ja uuden ajan alun tutkimuksen keskus Turun yliopistossa järjestää tänä vuonna yleisöluentosarjan Kieli, kirjoitus ja pitkä reformaatio. Kahdeksan luennon sarja pidetään Turun tuomiokirkossa.

Luentosarjan kuudennella luennolla maanantaina 26.9. kuullaan keskiaikaisista kopiokirjoista reformaation pyörteissä otsikolla ”Uudelleen käytetyt kirjat?”. Noin puolentoista tunnin luento alkaa Tuomiokirkossa klo 17. Luennolle on vapaa pääsy.

Filosofian maisteri Maria Kallio kertoo Turusta säilyneistä kopiokirjakäsikirjoituksista ja niiden merkityksen muuttumisesta keskiajan lopulta uuden ajan alkuun. Luennolla kuullaan myös, mitä 1400-luvulla laadituille kopiokirjoille tapahtui reformaation myötä.

Keskiaikaiset kopiokirjat olivat käsikirjoituksia, joihin kopioitiin erilaisia asiakirjoja. Kopioimisen tarkoituksena oli varmistaa asiakirjojen säilyminen sekä helpottaa niiden myöhempää käyttöä. Vanhimmat säilyneet käsikirjoitukset tunnetaan jo 800-luvulta.

Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies –tutkimuskeskuksen (TUCEMEMS) luentosarjalla perehdytään kirjoittamisen kulttuuriin, raamatunkäännösten vaikutuksiin, kääntämisen kiistakysymyksiin ja raamatuntulkinnan muutoksiin ”pitkän reformaation” aikana eli myöhäiskeskiajalta 1800-luvun alkuun.

LUENTOSARJA JATKUU:

• 26.9. Filosofian maisteri Maria Kallio: Uudelleen käytetyt kirjat? Keskiaikaiset kopiokirjat reformaation pyörteissä
  • 24.10. Professori emerita Irmeli Helin: Lutherin virret - osa eurooppalaista kulttuuriperintöä
  • 28.11. Filosofian tohtori Mikko Kauko: Jöns Budde ja hänen kääntämänsä kirjallisuus

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 21.9.2016 / MV)

2016-09-21 09:55:29.0