Sururyhmä lemmikkinsä menettäneille Henrikinseurakunnassa

Suuri ja sinnikäs suru saattaa seurata lemmikkinsä menettänyttä. Suru, jota lähiympäristö ei aina ymmärrä, kouraisee aika ajoin syvältä. Lemmikki on ollut läheinen ystävä ja arjen jakaja, ja siksi siitäkin surusta on hyvä puhua.

Henrikinseurakunnassa alkaa syyskuun lopussa sururyhmä lemmikkieläimen menettäneille.

”Monelle ihmiselle lemmikkieläin on paras tai ainoa ystävä. Monivuotinen seuralainen, kumppani, jolle on voinut kertoa kaikki asiat. Kuolema muuttaa rajusti arkea: ei olekaan ketään iloisesti vastaanottamassa kotiin tulevaa”, sanoo sururyhmän vetäjä pastori Anne-Marie Odell, jolla itselläänkin on kokemus lemmikin menettämisen surusta 15-vuotiaan koiransa kuoleman jälkeen.

”Surua tällaisen ystävän menettämisestä joutuu ehkä vähättelemään, peittämään, melkein anteeksipyytämään. Surija saattaa saada myös ymmärtämättömyyttä osakseen.”

Sururyhmässä voi kertoa menetyksestä, siitä mitä tapahtui ja mikä on auttanut surussa. Ryhmässä voidaan myös jakaa hyviä muistoja ja jutella siitä, mitä ystävyys lemmikin kanssa on merkinnyt.

Sururyhmä lemmikkieläimensä menettäneille kokoontuu ensimmäisen kerran Koivulan seurakuntakodissa (Sävelkuja 3) torstaina 29.9. klo 17.30-19. Ryhmä jatkaa tarpeen mukaan. Suruilta antaa myös mahdollisuuden löytää toinen saman kokenut, jonka kanssa pitää yhteyttä ja jakaa ajatuksia.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset Henrikinseurakuntaan Anne-Marie Odell puh. 040 3417457 tai anne-marie.odell@evl.fi.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 19.9.2016 / MV)

Mon Sep 19 15:51:20 EEST 2016