Vakke Openista vauhtia viikonloppuun

Varissuon kirkolla 9.–11. syyskuuta järjestettävä Vakke Open -festivaali tarjoaa tekemistä ja elämyksiä kaikenikäisille.
Vakke_Open VERKKOON_THUMB.jpg

Tulevana viikonloppuna järjestettävä maksuton Vakke Open -festari avaa Katariinanseurakunnan syyskauden.

Tapahtumaa täynnä olevat festarit käynnistyvät perjantaina 9.9. Varissuon kirkolla uuden Kirkko-olkkarin tupaantuliaisilla, joita vietetään kello 12–20.

– Seurakuntasaliin luodussa Kirkko-olkkarissa on sohvia, pöytiä, lamppuja ja lehtiä. Olkkarin tarkoituksena on koota ihmiset yhteiseen kodinomaiseen tilaan. Tarjolla on vapaaehtoisten leipomaa tuoretta pullaa. Tupaantuliaisten jälkeen ohjelmassa on vielä varttikirkko sekä leffailta, kertoo Katariinanseurakunnan pastori Anna Hälli.

Festivaalit jatkuvat lauantaina 10.9. kello 12–15 Varissuon kirkon pihalla pidettävillä pihajuhlilla sekä samanaikaisesti järjestettävällä Donkkis-lastentapahtumalla.

Pihajuhlissa kirkon parkkipaikalla ohjelmasta vastaavat lavaisännät, nuorisotyönohjaaja Erne Hakala ja seurakuntapastori Remo Ronkainen. Luvassa on muun muassa yhteislaulua.

Donkkis-tapahtumassa lapset pääsevät kiertämään Varissuon kirkon sisätiloissa erilaisia toimintarasteja – pienemmät vanhempiensa kanssa ja alakouluikäiset itsenäisesti.

Parkkipaikalla on lasten iloksi pomppulinna, ilmapallokoiria ja mehutarjoilu.

Festarien sunnuntaipäivä avataan Maailmankylä-messulla kello 12. Messun jälkeen pidetään kirkkokahvit ja teesityöpaja.

Vakke Open huipentuu sunnuntaina kello 14.30 artistivieraiden Sakari Löytyn ja Jyrki Koiviston konserttiin. Musiikissa ja sanoituksissa on vaikutteita Suomesta ja Afrikasta.

Festarien aikana kuullaan musiikkia myös virsikuoro Varissuon Veisaajilta.

Varissuon kirkko sijaitsee harvinaislaatuisesti ostarin vieressä keskellä kansainvälistä kylää.

– Varissuo on Turun kansainvälisin lähiö. Täällä puhutaan 60 eri kieltä. Kaikille kaupunkilaisille avoimilla festareilla voi piipahtaa vaikka ostosreissun yhteydessä, Hälli kannustaa.

Vakke Open Varissuon kirkolla (Kousankatu 6) 9.–11.9.2016.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 5.9.2016/ S-ML

2016-09-05 14:15:00.0