Bachia viululla ja harmonikalla Maarian kirkossa

Anna-Rainio-Yngvild-Ruud_M.jpg

Torstaina 21.7. klo 20 Maarian kirkossa kuullaan normaalista poikkeava Bach-konsertti, kun kirkon eteen astelevat viulisti Anna Rainio ja harmonikansoittaja Yngvild Ruud. Rainio ja Ruud soittavat Bachin sonaatteja, jotka on alun perin kirjoitettu viululle ja cembalolle sekä viululle ja continuo-ryhmälle. Tällä kertaa cembalon ja continuon osuudet kuullaan harmonikalla soitettuina.

Kaksi kuultavista kolmesta sonaatista kuuluvat Bachin kuuden sonaatin kokoelmaan viululle ja cembalolle. Sonaatit ovat niin kutsuttuja obligato-sonaatteja, joissa viulu ja cembalo vuorottelevat soolon ja säestäjän roolissa täysin tasavertaisina. Sonaattien lisäksi Ruud soittaa harmonikalla Bachin Preludin ja Fuugan E-duurissa.

Varsinais-Suomesta lähtöisin oleva Anna Rainio on viulisti, joka on erikoistunut barokkiviuluun soittoon. Hän on opiskellut sitä Sibelius-Akatemiassa ja Kölnin Musiikkikorkeakoulussa. Rainio soittaa barokkiviulua mm. Helsingin barokkiorkesterissa, Suomalaisessa barokkiorkesterissa ja Ensemble Nylandiassa. Hän on vieraillut myös Trondheim Barokk -orkesterissa.

Yngvild Ruud on norjalainen Kööpenhaminassa asuva harmonikansoittaja. Hän on opiskellut harmonikansoittoa Tanskan kuninkaallisessa musiikkiakatemiassa ja Sibelius Akatemiassa. Barokin ajan musiikki on lähellä Ruudin sydäntä, ja hän haluaakin etsiä keinoja lähestyä sitä niinkin nuorella instrumentilla kuin harmonikka. Soolo- ja kamarimusiikin lisäksi Ruud soittaa useissa erilaisissa kokoonpanoissa, jotka liikkuvat eri genrejen ja tyylien välillä.

Bachia täysin palkein -konsertti
Maarian kirkossa
to 21.7. klo 20
Anna Rainio, viulu