Alttari on kirkon sydän

Seitsemän alttarin kierroksella tutustutaan Turun tuomiokirkon historiallisiin alttareihin 26. heinäkuuta.

2turistituomiokirkonalttari_M.jpg

Kierroksella päästään vertailemaan eri aikakausien alttareita ja tutustumaan niihin myös taidehistoriallisesta näkökulmasta. Kierroksen lopuksi Turun tuomiokirkkoseurakunnan viihtyisässä lähetyskahvilassa Domcaféssa on tarjolla pullakahvit.

"Tuomiokirkon opastukset ovat usein yleishistoriallisia, mutta nyt päästään keskittymään yksityiskohtaisesti nimenomaan alttareihin", kertoo kirkon opas Juhana Ahlamo.

Ahlamon opastuskierroksella tutuiksi tulevat näyttävän pääalttarin lisäksi sakastin alttari, Mikael Agricolan kappelin alttari, Pormestarin kuorin alttari, Tarkk’ampujan kappelin alttari, Pyhän Kristoforuksen alttari sekä Pyhän Henrikin ja Pyhän Eerikin alttari.

Lisäksi tutustutaan Tuomiokirkon historiallisiin pyhimysalttareihin, joita on kirkon laajennusten myötä ollut katolisen keskiajan lopulla noin 40. Erilaisille vaivoille ja murheille omistetuilla alttareilla on kaikilla ollut vähintään yksi yötä päivää päivystävä pappinsa. Alttari on siis ollut arvostettu osa kirkkorakennusta läpi historian.

"Alttaria voidaan luonnehtia jopa koko kirkon sydämeksi", Ahlamo toteaa.

Seitsemän alttarin kierros 26.7. klo 13.00 Turun tuomiokirkossa.
Liput 10€ Tuomiokirkon infosta. Kierros sisältää opastuksen ja pullakahvit Domcaféssa. Lippuja on rajoitettu määrä!

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 19.7.2016 / MM)

2016-07-19 13:06:01.0