Turun Urkujuhlat tuovat Turun kirkkoihin sovitusten pauhun

Turun Urkujuhlat järjestetään tänä vuonna 26.7.–4.8.2016. Käytössä ovat jälleen Turun merkittävät soittimet mm. Turun tuomiokirkossa ja Mikaelinkirkossa.
_MG_2360_M.jpg

Tämän vuotiset juhlat ovat sovituksen juhlaa. Teema kumpuaa pitkästä perinteestä, sillä jo ensimmäiset uruilla soitetut teokset ovat todennäköisesti olleet sovituksia. Musiikkia kuullaan monipuolisesti barokista nykyaikaan.

Turun tuomiokirkossa konsertoivat mm. saksalainen Gottfried Thore Drywa, joka soittaa Sibeliuksen toisen sinfonian, ja hollantilainen Erwin Wiersinga, joka peilaa urkusovitusten historiaa barokin ajasta nykyaikaan. Wiersinga soittaa mm. omia sovituksiaan Maurice Ravelin musiikista.

Martinkirkossa Jaana Jokimiehen ja Irina Lampénin urkuduon konsertissa kuullaan rehevän riemukkaita versioita orkesterikirjallisuudesta unohtamatta Sibeliuksen Finlandiaa. Mezzosoprano Essi Luttinen, viulisti Ilana Gothoni ja urkuri Ville Urponen yhdistävät voimansa Mikaelinkirkossa ja esittävät mm. Bachin Matteus-Passion aarian Erbarme dich, mein Gott sekä Sibeliuksen ja Mozartin musiikkia.

Myös suositut päiväkonsertit Tuomiokirkossa jatkuvat Turun Urkujuhlien ajan. Turun kirkkojen lisäksi konsertteja on muissa Turun alueen kirkoissa.

www.turunurkujuhlat.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Turun Urkujuhlien konsertit Turun kirkoissa
Konsertteihin vapaa pääsy. Ohjelma 10 €.

Tiistai 26.7.2016 klo 20. Tuomiokirkko. Gottfried Thore Drywa, Saksa
Sibelius-Drywa: Sinfonia nro 2, op. 43; Liszt; Nielsen-Drywa

Keskiviikko 27.7.2016 klo 19. Mikaelinkirkko. Ilpo Laspas, Urjala
Vivaldi-Bach; Bach-Laspas