Ihmisiä jumalanpalveluksessa. Kuvituskuva.

Jumalanpalvelukset ja hartaudet

Jumalanpalvelukset ovat seurakuntien toiminnan ydintä. Turun ja Kaarinan  pääkirkoissa on jumalanpalvelus lähes jokaisena vuoden sunnuntaina. Monet seurakunnat järjestävät niitä viikottain myös seurakuntien muissa kirkoissa. Jumalanpalveluksia voi olla myös arki-iltoina.

Kirkkovuoden suurina juhlina – jouluna ja pääsiäisenä – sekä useimpina kirkollisina arkipyhinä kokoonnutaan yleensä jumalanpalvelukseen. Seurakunnat järjestävät myös teemajumalanpalveluksia, kuten perhekirkkojaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, nuortenmessuja, missiomessuja ja kansanlaulukirkkoja. Useilla seurakunnilla on lisäksi matalan kynnyksen jumalanpalveluksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten seurakuntalaisten voimin.

Jumalanpalvelus voi olla joko ehtoollisjumalanpalvelus eli messu tai sanajumalanpalvelus, jossa ei vietetä ehtoollista. Jumalanpalveluksesta, jossa ei ole ehtoollista, saatetaan käyttää myös sanaa "kirkko".