Kaste kirkossa, ristiäiset seurakuntakodissa?

Kaste voidaan toimittaa kotona, kirkossa tai vaikkapa seurakuntakodissa. Tai isovanhempien luona. Tai jossain muussa sopivalta tuntuvassa paikassa.

Kirkossa kaste voidaan järjestää myös jumalanpalveluksen yhteydessä tai – perinteiseen tapaan – jumalanpalveluksen jälkeen. Turun ja Kaarinan kirkot ovat maksutta kaikkien turkulaisten ja kaarinalaisten kasteperheiden käytössä.

Ristiäisten järjestäminen seurakuntakodissa tai pappilassa voi tuoda helpotusta vauvaperheen arkeen.

Vanhoissa kauniissa pappiloissa on vuosisataista tunnelmaa. Vanhat seurakuntakodit esimerkiksi Nummella ja Hennalassa henkivät lämpöä ja kodikkuutta. Uudemmissa seurakuntakodeissa on selkeitä ja asiallisia tiloja - niistä uusimpia esimerkiksi Mikaelin, Yli-Maarian seurakuntakoti ja Henrikinkirkon punatiilisalit. Moderni Aurelia on kätevästi aivan Kauppatorin laidalla.

» Turun ja Kaarinan seurakuntien kirkot ja seurakuntatilat

Seurakuntien tilojen käyttö on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta maksutonta Turun ja Kaarinan seurakuntien jäsenille kolmen tunnin ajan. Vain Maarian pappilan, Nummen seurakuntakodin, Nummen punaisen tuvan ja Katariinan pappilan käytöstä peritään pieni vuokra.