Päätöksenteko Maarian seurakunnassa

Seurakunta on kirkon perusyksikkö. Se huolehtii muun muassa jumalanpalveluksista ja ehtoollisesta, kasteesta, vihkimisestä, ja hautaamisesta, kristillisestä kasvatuksesta, sielunhoidosta, diakoniasta ja lähetystyöstä.

Seurakuntaneuvosto johtaa osaltaan seurakunnan toimintaa. Se päättää muun muassa seurakunnan varojen käytöstä. Seurakuntaneuvostosta voi lukea lisää täältä seurakuntayhtymän yhteiseltä sivulta.

Jokaisella seurakunnalla on edustajansa myös Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän yhteisessä, ylintä päätösvaltaa käyttävässä kirkkovaltuustossa. Kirkkovaltuuston tehtävistä ja sen nykyisistä jäsenistä voi lukea yhtymän kirkkovaltuuston sivulta tämän linkin takaa.

Tästä linkistä löydät Maarian seurakuntaneuvoston 2023-2026 jäsenet

Maarina seurakuntaneuvosto kävi Liedossa

Seurakuntaneuvosto teki retken Liedon kirkkoon. Kirkkoherra Risto Leppänen kertoi innostavasti, miten Liedon seurakunta suunnitteli ja toteutti kirkon muutokset. Lietolaisia kuultiin laajasti, samoin museoalan, teologian ja arkkitehtuurin ammattilaisia.

Uudistettu kirkkotila teki maarialaisiin vaikutuksen. Muutoksilla tavoitellut esteettömyys, muunneltavuus ja pyhyys olivat toteutuneet.

Maarian seurakunnan alueneuvostot

Alueneuvostojen tehtävänä on edistää seurakunnan toimintaa ja lujittaa seurakuntalaisten seurakuntayhteyttä. Ne tekevät seurakuntaa tutuksi ja omaksi kullakin alueella asuvien ihmisten keskuudessa ja pyrkivät saamaan alueella asuvat mukaan seurakunnan toimintaan.

Alueneuvostot kuuntelevat seurakuntalaisia alueiden seurakunnallista toimintaa koskevissa asioissa ja pyrkivät saamaan alueella asuvia mukaan seurakunnan vapaaehtoistoimintaan. Ne myös kantavat vastuuta alueiden jumalanpalveluselämästä ja kehittävät sitä.

Tästä linkistä näet alueneuvostojen kokoonpanon vuosille 2023-2026

Alueneuvostot kokoontuivat yhteiseen aluetyöpäivään

Lauantaina 14.5.2022 Yli-Maariaan kokoontui alueneuvostot yhteiseen aluetyöpäivään. Päivässä kuultiin eri alueiden kuulumisia. Kuulumisten jälkeen jakaannuttiin eri ryhmiin ideoimaan ja pohtimaan. Keskustelu oli vilkasta ja monia kehityskohteita löydettiin. Yksi kysymys oli, että miten saisimme ehdokkaita seurakuntavaaleihin ja luotua äänestys intoa. Olisitko sinä kenties yksi ehdokkaista?