Miten se tapahtuu?

Siitä, miten kodinsiunaus rakentuu, voit sopia tarkemmin papin kanssa. Kodinsiunaukseen kuuluu siunaus, raamatunluku ja rukous kodin sekä kodissa asuvien että käyvien puolesta.

Kodin siunaaminen on yksinkertaisimmillaan

• Alkusanat
• Raamatunlukua
• Kodin siunaaminen ja esirukous
• Isä meidän -rukous
• Herran siunaus

Kodin siunaaminen on yksi kirkollisista toimituksista evankelisluterilaisessa kirkossa. Sen kaava on väljä ja antaa mahdollisuudet luoda omakohtainen, läheinen siunaushetki.

Kasteen, vihkimisen tai parisuhteen rukoushetken yhteydessä kodin siunaaminen voi hyvin olla vain kotiin liittyvä raamatunteksti sekä yksinkertainen rukous.

Myös isäntäväki ja vieraat voivat osallistua kodin siunaamiseen. Kodin siunaamisessa voidaan esimerkiksi yhdessä vieraiden kanssa jutella siitä, mitä ajatuksia koti herättää. Siunaamishetkessä voi olla musiikkia – useimmiten siinä lauletaan tuttu virsi. Kodin siunaamisessa voidaan myös käydä läpi kaikki kodin huoneet.

Aloita kodin siunaamisen suunnittelu ottamalla yhteyttä tuttuun pappiin tai seurakuntasi seurakuntasihteeriin ja varaamalla aika. Kodin siunaamisen voi toimittaa myös joku muu seurakunnan työntekijä tai jopa seurakuntalainen.

Kannattaa muistaa, että vihkiraamatun etulehdillä on aivan oma paikkansa merkinnälle kodin siunaamisesta.

Seurakunta tarjoaa sinulle kodin siunaamisen aivan ilmaiseksi. Yhteystiedot seurakuntaasi löydät seurakuntien verkkosivuilta.

Lisää kodin siunaamisesta kirkon verkkosivuilla evl.fi/kodinsiunaaminen.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

// ]]>