Keskiajan Turku Tuomiokirkossa 27.-30.6.2024

Vuonna 1300 vihitty Turun tuomiokirkko henkii aitoa keskiaikaa. Jylhät holvit, hämyinen tunnelma ja kiehtova äänimaisema sulosointuineen vievät syvälle historiaan. Niin myös messujen ja hetkirukousten vuosisatainen perinne. Tuomiokirkon katoliselle keskiajalle, aina keskiajan alkuun saakka, kantavat myös keskiaikaiset pyhimyspatsaat Tuomiokirkkomuseossa.

Keskiajan Turku Tuomiokirkossa to-su 27.-30.6.24

Tuomiokirkko ja Tuomiokirkkomuseo auki joka päivä klo 9-18. Museoon vapaa pääsy tapahtuman ajan. Jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten aikana kirkossa ja museossa ei voi kierrellä. (Lauantai-iltapäivä klo 13.30-18 kirkko on pääosin varattu vihkimisille.)

Holvikahvila Domcafé auki kirkon kivijalassa joka päivä klo 11-18.

Jumalanpalveluksia

Hartautta, sielun ravintoa ja Jumalan sanaa Tuomiokirkossa joka päivä klo 12 (sunnuntaina ruotsin kielellä) sekä lauantaina klo 18 ja sunnuntaina klo 10.

Pyhän Hengen kappelissa (Pyhän Hengen kirkon raunioissa Casagrandentalon alakerrassa, Linnankatu 3) vesper torstaina ja perjantaina klo 18 sekä vielä ranskan kielellä torstaina klo 17.

Opastuksia keskiaikaiseen Tuomiokirkkoon

Joka päivä klo 13 ja klo 16

Englannin kieltä taitaville myös perjantaina ja sunnuntaina klo 15

Liput 2€ kappaleelta Domcafésta, kirkon kivijalasta. Opastuksilla ollaan jonkin aikaa ulkosalla, joten sään mukaista vaatetusta suositellaan.

Keskiaikakonsertti

Torstaina klo 19

Turun Vanha Musiikki ry:n yhtye Sprezzatura konsertoi keskiajan, renessanssin ja varhaisbarokin sävelin.

Sprezzatura-yhtye: Anneliina Rif, laulu ja keskiaikaiset soittimet. Hanne Lund, barokkiviulu. Tuomas Kourula, luuttu, teorbi ja barokkikitara. Katja Kolehmainen, barokkisello.

Liput 15€ Konsertin kesto noin tunnin.

Keskiajan Turku -tapahtuman päätösvesper

Sunnuntaina klo 18

Yleisöluentoja pyhiinvaelluksista keskiajalla ja nykypäivässä

Torstaina 27.6. klo 14-16.30 Turun tuomiokirkossa

Mikä sai ihmiset etsimään apua pyhimysten haudoilta keskiajalla, ja mitä pyhiinvaelluksella oikein tapahtui? Mihin aikaan vuodesta pyhiinvaeltajat saapuivat keskiaikaiseen Turkuun? Entä mitä pyhiinvaellus tarkoittaa tänä päivänä? Mikä saa nykyihmisen liikkeelle ja pyhiinvaellusreiteille? Muun muassa näihin kysymyksiin vastataan “Pyhiinvaellus keskiajalla ja nykypäivässä” -luennoilla. Luentojen järjestäjinä toimivat yhteistyössä Turun yliopiston ja Turun kaupunkitutkimusohjelman rahoittama Pyhiinvaellus liikkeessä -hanke, Turun tuomiokirkkoseurakunta ja Pyhiinvaelluskeskus.

klo 14 Prof. Sari Katajala-Peltomaa
"Ja lupasi vaeltaa haudalle paljain jaloin rohdinpaidassa" - Keskiaikaiset pyhiinvaellusrituaalit Pohjois- ja Etelä-Euroopassa

klo 14.30 Dos. Tuija Hovi
Modernin pyhiinvaelluksen monet muodot

klo 15 FT Anni Hella
Oikeassa paikassa oikeaan aikaan? Pyhiinvaelluksella keskiajan Turussa

klo 15.30 Dos. Minna Opas
Miksi pyhiinvaellus kiinnostaa tämän päivän Suomessa?

klo 16 Keskustelua

// ]]>