Katedraali soi! -viikolla esitetyt tilaussävellykset ja kantaesitykset

Frigges Hidas: Requiem  (Suomen k.e.)
Laivaston soittokunta ja Turun Linnan Kamarikuoro, johtajana Timo Kotilainen. Ursula Vihavainen (s), Anita Törmä (a), Marko Salo(t) ja Juha Kotilainen (b).

Erilaista Bachia
Eero Annala, urut; Tanssiteatteri ERI, koreografia Tiina Lindfors

G.F.Händel: Gloria (Suomen k.e.)
Turun filharmoninen orkesteri, johtajana Gustav Sjökvist, solisteina Mari Palo ja Hanne Fischer; mezzosopraano ja CCA-kuoro

Harri Mäntynen: Grave, Pasuunakvartetosta n:o 1. 2 osa.
Harri Mäntynen, pasuuna; Tapio Tiitu, urut

Mikko Heiniö: Sonata da Chiesa (Neljä käärmekohtausta Vanhasta Testamentista)
Turun filharmoninen orkesteri; vaskipuhaltimille, celestalle ja lyömäsoittimille

Jyrki Linjama: Liturginen konsertto uruille ja jousiorkesterille
Soli Deo Gloria -kamariorkesteri, johtajana Juhani Lamminmäki, solistina Jan Lehtola; urut

15-vuotisjuhlavuosi; Ulf Långbacka: Motetti 1809/2009
Brahe Djäknar & Flora Kören, johtajana Ulf Långbacka, solisteina Heidi Gräsbeck ja Anna  Johnson

Andes Nilsson: Cello Fantasie
Samuli Peltonen, sello

Mikko Heiniö: Syyskesän laulu (Lassi Nummi)
Turun filharmoninen orkesteri, johtajana Ernest Martinez, solistina Tommi Hakala, baritoni

Tõnu Kõrvits: River Song
Manfred Gräsbeck, viulu

Áskel Másson: Larghetto (Suomen k.e.)
Pétur Sakari; urut

Ville Matvejeff: ”Te lucis ante terminum” – ”Kun päivä painuu levolle”
EMO Ensemble, johtajana Pasi Hyökki

Osmo Honkanen: Cantiopia
Tuuli Lindberg, sopraano; soitinyhtye: harppu, harmooni, harmonikka ja piano

Jorma Uotinen: Hetkien vaellus
Pétur Sakari,urut; Pori Dance Company; Jorma Uotinen, koreografia ja lausunta

20-vuotisjuhlavuosi: Ulja Pulkkis: Neljä laulua Jukka Pietilälle
Jukka Pietilä, baritoni ja Ilpo Laspas, urut

Niklas Winter: Graduale Aboense
Niklas Winter Quartet & Camerata Aboense Ensemble

Mikko Heiniö: Urkukonsertto
Turun filharmoninen orkesteri, johtajana Leif Segerstam, solistina Jan Lehtola; urut

Cyrillus Kreek: Requiem (Suomen k.e. urkusäestyksellisenä versiona)
CCA-kuoro, johtajana Märt Krell; Heikki Rainio, tenori; Markku Hietaharju, urut

2019

String Quartet No.1 Op.50 Risto T.T. Pulkkinen (2017) (violin I Juha Pekka Vikman, violin II Maija Kontunen, viola Sauli Kulmala, cello Eija Huhtala)

Traditional: Nobody knows the trouble I’ve seen for Voice, Flute,Violin, Vibraphone and Piano/Harp Op.31 No.4 Risto T.T. Pulkkinen (2002) (soprano Pia Pajala, flute Ilari Lehtinen, violin Maija Kontunen, piano Jussi Laukola, marimba Risto Pulkkinen)

Virsi for Voice, Flute, Violin, Marimba and Organ  Op.41 No.2 Risto T.T. Pulkkinen (2013) (soprano Pia Pajala, flute Ilari Lehtinen, violin Maija Kontunen, organ Jussi Laukola, marimba Risto Pulkkinen)

2020

Oratorio-ooppera Unohdetut sankarit. Sävellys Timo-Juhani Kyllönen, libretto Maritza Núñez. (2019) Esiintymässä Erik Rousi, Janne Sundqvist, Essi Luttinen, Aapo Korhonen ja Pia Pajala. Chorus Cathedralis Aboensis -sinfoniakuoro, Märt Krell. Dux-kamariorkesterin johtajana Ilari Lehtinen.

2021

Markus Virtanen: Kantaatti "Ekokatastrofin jälkeisenä toisena sunnuntaina" ("Cantata on the 2nd Sunday after the Ecocatastrophe"). Kantaatti on sävelletty kuorolle, oboelle ja sellolle. Kantaatin teksti: Greta Thunberg ja Paavi Francis. Esiintymässä Vox Cantorum, joht. Heikki Seppänen, sekä Satu Ala, oboe, Katja Kolehmainen, sello.

2022

Niklas Winter Quartet with 2 voices — Sovituksia Graduale Aboense, Piae Cantiones sekä Missa et Officium Sancti Henrici -kokoelmista

2023

Mikko Heiniö: Koraaleja kanteleelle, viululle, baritonille ja jousiorkesterille Kahdeksanosainen teos polveilee kanteleen ja jousiorkesterin sekä viulun ja laulun kannattelemana Tuomiokirkon alttaritaulun maisemissa. Konsertissa kanteletta soitti Eija Kankaanranta, viulusta ja konsertin johdosta vastasi Antti Tikkanen. Kristian Lindroos toimi baritonina, ja orkesterina soi Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Teoksen tilasivat Eija Kankaanranta ja Antti Tikkanen Madetoja-säätiön, Teosto-rahaston ja Taiteen edistämiskeskuksen tuella. Yle taltioi tilaisuuden.

// ]]>